تصویری رنگ‌آمیزی شده با ترکیب باند شناسایی خشکی از آب از منطقه‌ی Dirksland در هلند

شناسایی خشکی و آب با تصاویر سنجش از دور

ترکیب باندی متشکل از NIR-4 و SWIR1-5 ،Red-3 با نام ترکیب باند خشکی و آب شناخته می‌شود. استفاده از این ترکیب باند برای شناسایی آب و زمین بسیار مناسب است. در این تصاویر یخ با رنگ سرخابی، آب با تناژهایی از رنگ آبی و زمین با سایه‌های سبز و نارنجی نمایش داده می‌شوند.
فهرست مطالب این مقاله

در تصاویر ترکیب باند شناسایی خشکی و آب، باندهای زیر با رنگ‌های مشخصی نمایش داده می‌شوند:

  • مادون قرمز نزدیک (NIR – Near Infrared) با رنگ قرمز
  • مادون قرمز با طول موج کوتاه (SWIR1 – Short-Wave Infrared) با رنگ سبز 
  • قرمز مرئی (RED) با رنگ آبی

آب نیز به طور کلی در طیف مرئی انعکاس زیادی دارد؛ با این وجود آب گل‌آلود در مقایسه با آب زلال بازتاب کمتری دارد. در نواحی مادون قرمز نزدیک و نواحی مادون قرمز با طول موج متوسط، افزایش جذب نور توسط آب باعث تیره‌تر شدن آن می‌شود. میزان تیرگی به طول موج و عمق آب بستگی دارد. 

افزایش مواد معدنی محلول در بدنه‌های آبی، حداکثر بازتاب طیف را از رنگ آب زلال (ناحیه آبی) به سمت ناحیه قهوه‌ای رنگ می‌کشاند.

تفسیر ترکیب باند شناسایی خشکی و آب

این ترکیب باند، به نمایش آب با تناژهایی از آبی و زمین با سایه‌های سبز و نارنجی منجر می‌شود. در چنین حالتی آب کاملا از خشکی متمایز می‌شود. رنگ مناطق شهری نیز سرخابی، سفید یا بنفش در نظر گرفته شده است. خاک، ماسه و مواد معدنی با رنگ‌های گوناگونی نمایش داده می‌شوند. جذب تقریبا کاملا باندهای NIR و SWIR1 توسط آب، باعث می‌شود منابع آبی و خطوط ساحلی تصویر، کاملا واضح باشند. یخ و برف با سرخابی پررنگ و آب با آبی تیره نمایش داده می‌شوند. مناطقی مانند دهانه‌ی آتشفشان‌ها یا آتش‌سوزی جنگل‌ها، دمای بالایی دارند؛ در این مناطق طیف‌های میانی نور مرئی اشباع و با رنگ‌ زرد یا تناژهایی از قهوه‌ای مشخص می‌شوند.

تصویری رنگ‌آمیزی شده با ترکیب باند شناسایی خشکی از آب از منطقه‌ی Lafitte در لس‌آنجلس، آمریکا
تصویری رنگ‌آمیزی شده با ترکیب باند شناسایی خشکی از آب از منطقه‌ی Lafitte در لس‌آنجلس، آمریکا - در این تصاویر یخ با رنگ سرخابی، آب با تناژهایی از رنگ آبی و زمین با سایه‌های سبز و نارنجی نمایش داده می‌شوند.

یکی از کاربردهای خاص این ترکیب، شناسایی مناطق سیل‌زده است. این ترکیب در طول فصل‌هایی که رشد پوشش گیاهی در آن‌ها کم است، باید جایگزین شود. مناطق سیل‌زده به رنگ آبی تیره در تصویر نشان داده می‌شوند. تشخیص مناطق کم‌عمق سیلابی قهوه‌ای رنگ در مقایسه با مناطق آبی سیل‌زده کار دشوارتری است.

تصویر اپلیکیشن جریب در گوشی و دسکتاپ در حال نمایش شاخص‌های سنجش از راه دور
جریب، سامانه هوشمند مدیریت کشاورزی
نرم‌افزار جریب، با تکیه بر GIS، امکان ثبت و مدیریت انواع مشاهدات و فعالیت‌های باغداری را برای کارشناسان و کشاورزان فراهم کرده است. با جریب، کنترل باغ در دستان شماست!

نقش نوارهای NIR-4 و SWIR1-5 ،Red-3 در تفسیر ترکیب باند شناسایی خشکی و آب

هر نوار در ترکیب، نقش قابل توجهی در نمایش تصویر بر عهده دارد.

 

NIR: آب تقریبا تمام نور را جدب می‌کند و باعث می‌شود اندام‌های آبی در تصویر تیره به نظر برسند. تضاد انعکاس نور میان آب از یک سو و خاک و پوشش گیاهی از سوی دیگر، این باند را برای شناسایی مرزهای بین آب و زمین به گزینه مناسبی تبدیل می‌کند.

SWIR1: این باند به شدت به میزان رطوبت حساس است؛ به همین دلیل از آن برای نمایش و نظارت بر رطوبت خاک و پوشش گیاهی استفاده می‌شود.

RED: پوشش گیاهی تقریبا تمام نور قرمز را جذب می‌کند؛ به همین دلیل از آن برای ایجاد تمایز بین خاک و پوشش گیاهی استفاده می‌شود. علاوه بر آن، برای بررسی سلامت پوشش گیاهی نیز کاربرد دارد.

تصویری رنگ‌آمیزی شده با ترکیب باند شناسایی خشکی از آب از منطقه‌ی Balmain NSW در استرالیا
تصویری رنگ‌آمیزی شده با ترکیب باند شناسایی خشکی از آب از منطقه‌ی Balmain NSW در استرالیا - در این ترکیب باند، نوار قرمز مرئی (RED) با رنگ آبی نمایش داده شده است. آب نیز به طور کلی در طیف مرئی انعکاس زیادی دارد؛ افزایش جذب نور توسط آب باعث تیره‌تر شدن آن می‌شود که میزان تیرگی به طول موج و عمق آب بستگی دارد.

شاخص‌های سنجش از دور

هر شاخص سنجش از دور، برای شناسایی ویژگی‌های مشخصی از زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای دیدن لیست و توضیحات این شاخص‌ها به مقالات جریب مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری :
Skype
Email
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات دیگر جریب را بخوانید!
گیاهان هالوفیت

نقش گیاهان هالوفیت در کشاورزی

گیاهان هالوفیت (Halophytes) دسته‌ای از گیاهان هستند که به دلیل توانایی ویژه‌شان در تحمل شرایط محیطی شور، توجه بسیاری از زیست‌شناسان، کشاورزان و پژوهشگران محیط‌زیست را به خود جلب کرده‌اند. این گیاهان در چشم‌انداز کشاورزی به عنوان گزینه‌ای برای توسعه کشاورزی در مناطق شور اهمیت یافته‌اند.

مطالعه >
نماتد، شناسایی و روش‌های مقابله با نماتد

نماتد، شناسایی و روش‌های مقابله با نماتد

نماتدها یکی از مهمترین آفات گیاهی هستند که می‌توانند خسارات زیادی به محصولات کشاورزی وارد کنند. این موجودات میکروسکوپی در خاک زندگی می‌کنند و با تغذیه از ریشه گیاهان، باعث کاهش رشد و تولید محصول می‌شوند.

مطالعه >
کود کمپوست – کاربرد، مزایا و زمان مصرف کود کمپوست

کود کمپوست – کاربرد، مزایا و زمان مصرف کود کمپوست

کود کمپوست یک نوع کود آلی است که از تجزیه مواد آلی مانند ضایعات غذایی، کود دامی و گیاهی توسط کرم‌های خاکی تولید می‌شود. مزایای کود کمپوست شامل افزایش مواد مغذی خاک، بهبود ساختار خاک، افزایش ظرفیت نگهداری آب، قویت فعالیت‌های میکروبی و کاهش استفاده از کودهای شیمیایی است.

مطالعه >
برای ما پیام بگذارید.