سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس - GIS) - مفاهیم و کاربردهای آن

GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) – مفاهیم و کاربردها

سیستم اطلاعات جغرافیایی یا به اختصار GIS (جی آی اس)، یک سیستم کامپیوتری است که برای جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، بررسی و به نمایش گذاشتن داده‌های مربوط به مکان‌های مشخص استفاده می‌شود. سیستم اطلاعات جغرافیایی می‌تواند داده‌های مختلفی از جمله خیابان‌ها، ساختمان‌ها و پوشش‌های گیاهی را روی یک نقشه نمایش دهد. این قابلیت به افراد امکان می‌دهد الگوها و روابط را راحت‌تر ببنند، درک کنند و به تجزیه و تحلیل آن‌ها بپردازند.
فهرست مطالب این مقاله

GIS (جی آی اس) چیست و چرا مهم است؟

توانایی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل آسان داده‌های زمین‌های کشاورزی، یکی از دلایل اهمیت سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس – GIS) در کشاورزی است. ابزارآلات زراعی، پهپادها و ماهواره‌ها به جمع‌آوری اطلاعات برای سیستم اطلاعات جغرافیایی می‌پردازند. اطلاعات بدست آمده برای اهداف مختلفی همچون کشاورزی دقیق، پیش‌بینی وضعیت محصول و ردیابی دام مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول، ذینفعان بزرگ محصولات کشاورزی برای افزایش سود کوتاه مدت و به تحقق رساندن اهداف بلند مدت توسعه پایدار از سیستم اطلاعات جغرافیایی – جی آی اس استفاده می‌کنند.

GIS (جی آی اس) در کشاورزی چه کاربردی دارد؟

سیستم اطلاعات جغرافیایی ابزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد نقشه‌های تعاملی چند لایه ایجاد کنند. از این نقشه‌ها در تجسم داده‌های پیچیده و تحلیل فضایی استفاده می‌شود.
در پاسخ به این سؤال که ارتباط سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) با کشاورزی چیست، می‌توان گفت که استفاده از جی آی اس در کشاورزی به کشاورزان این امکان را می‌دهد تا به نقشه‌برداری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل داده‌های کشاورزی بپردازند؛ استفاده از جی آی اس در کشاورزی، کشاورزان را قادر می‌سازد تا علاوه بر نقشه‌برداری از داده‌های مزرعه، به تجزیه و تحلیل آن‌ها پرداخته و محصولات خود را از راه دور تحت نظر بگیرند.

جی‌پی‌اس، رباتیک و پهپادها در کنار نظارت ماهواره‌ای همگی به اتوماسیون مزرعه کمک می‌کنند. فناوری‌های ذکر شده، زیربنای جمع‌آوری داده‌های سیستم اطلاعات جغرافیایی هستند.

سیستم اطلاعات جغرافیایی با تجسم داده‌ها در شناسایی الگوها، روندها، اعمال تغییرات شناسایی شده و رسیدگی سریع به مسائل به کشاورزان کمک می‌کند. کشاورزی دقیق برای جمع‌آوری و تفسیر داده‌های میدانی بزرگ تا حد زیادی به سیستم اطلاعات جغرافیایی متکی است.

محل تامین داده‌های سیستم اطلاعات جغرافیایی کجاست و نحوه پردازش آن‌ها چگونه است؟

سخت‌افزار، نرم‌افزار و اطلاعات، همگی در فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی – جی آی اس با یکدیگر ترکیب می‌شوند. هر وسیله‌ای، از لپ‌تاپ و رایانه گرفته تا ابزارهای پیچیده‌تری مانند ماهواره‌ و پهپادها تحت عنوان سخت‌افزار معرفی می‌شوند. GIS برای نمایش داده‌های مکانی از نقشه‌ها استفاده می‌کند.

اطلاعات گردآوری شده مبتنی بر موقعیت جغرافیایی (GIS)، مانند راه‌ها، ساختمان‌ها و سازه‌ها و پوشش گیاهی مناطق، با پیوستن به هم و یکپارچه‌سازی، سیستمی از داده‌ها وابسته به موقعیت جغرافیایی را شکل می‌دهند. این تصویر بخشی از لایه‌های تشکیل دهنده‌ی جی آی اس را نمایش می‌دهد.
اطلاعات گردآوری شده مبتنی بر موقعیت جغرافیایی (GIS)، مانند راه‌ها، ساختمان‌ها و سازه‌ها و پوشش گیاهی مناطق، با پیوستن به هم و یکپارچه‌سازی، سیستمی از داده‌ها وابسته به موقعیت جغرافیایی را شکل می‌دهند. این تصویر بخشی از لایه‌های تشکیل دهنده‌ی جی آی اس را نمایش می‌دهد.

تصاویر با انواع مختلفی از سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) ایجاد می‌شوند. سپس این تصاویر به داده‌ها و نقشه‌های مرتبطی که از دید پنهان هستند لینک می‌شوند. چیزی که در نهایت بدست می‌آید نقشه‌ای است که نه تنها موقعیت و سلامت کلی محصول را نمایش می‌دهد بلکه عوامل مرتبط دیگری مانند زمین، نوع خاک و کوددهی را نیز درنظر می‌گیرد.

سنجش از دور (Remote Sensing) در GIS

سنجش از دور به معنای اسکن‌های هوایی یا ماهواره‌ای از سطح زمین است. هنگامی که صحبت از داده‌های سنجش از دور با وضوح متوسط به میان می‌آید، ماهواره لندست (Landsat) عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد. ماهواره لندست 8 (Landsat 8) یک ماهواره رصدکننده است که هر ۱۶ روز یکبار به دور زمین می‌چرخد. این ماهواره ۹ نوار مرئی را ثبت می‌کند که به ارزیابی سلامت محصول، مقدار مواد مغذی، میزان رطوبت یا هجوم حشرات کمک می‌کند. لندست 8 علاوه بر نور مرئی، تابش مادون قرمز حرارتی (TIR) که توسط چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست را نیز ثبت می‌کند.

تصویری رنگ‌آمیزی شده با ترکیب باند شناسایی خشکی از آب از منطقه‌ی Lafitte در لس‌آنجلس، آمریکا
تصویری رنگ‌آمیزی شده با ترکیب باند شناسایی خشکی از آب از منطقه‌ی Lafitte در لس‌آنجلس، آمریکا - در این تصاویر یخ با رنگ سرخابی، آب با تناژهایی از رنگ آبی و زمین با سایه‌های سبز و نارنجی نمایش داده می‌شوند.

 

سیستم اطلاعات جغرافیایی یا GIS، داده‌های جمع‌آوری شده را در قالب یک عکس دیجیتالی به نمایش می‌گذارد تا از آن برای آبیاری دقیق یا شناسایی بیماری‌های گیاهی استفاده شود. علاوه بر لندست 8، شرکت‌های خصوصی ماهواره‌های کشاورزی سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) خود را برای کاربردهای خاص، مانند نظارت بر زمین، منابع آبی، نوسانات دمایی و … به فضا می‌فرستند.

جی پی اس (GPS) و GIS

ترکیب سیستم اطلاعات جغرافیایی و جی‌پی‌اس به کشاورزان اجازه می‌دهد تا داده‌های بلادرنگ، از جمله موقعیت مکانی را جمع‌آوری کنند. به عبارت دیگر، تولیدکنندگان محصولات زراعی می‌توانند کارایی استفاده از منابع‌شان را با استفاده از ابزارهایی برای تعیین دقیق محل استفاده از این منابع در یک مزرعه افزایش دهند. نقشه‌برداری از زمین به کمک جی‌پی‌اس به تجزیه و تحلیل محصولات، مناطق مرتفع، مرزهای مزرعه و… کمک می‌کند.

نقش ماشین‌آلات در تکمیل داده‌های GIS

حسگرهای ماشین‌آلات کشاورزی سیستم اطلاعات داده (جی آی اس) «داده‌‌های زمینی» را به «داده‌های به دست آمده از آسمان» اضافه می‌کنند. تجهیزات ردیابی جی‌پی‌اس در ماشین‌های کاشت، سیستم‌های آبیاری هوشمند و دروگرها به کشاورزان اجازه می‌دهد تا تولید و کیفیت محصول را در زمان و مکان دلخواه اندازه‌گیری کنند. عملکرد بعضی از ماشین‌آلات پیشرفته کشاورزی به طور مستقل و بر اساس داده‌هایی است که جمع‌آوری می‌کنند و برخی برای تکمیل آنالیز جی‌پی‌اس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اپلیکیشن جریب، سامانه‌ای برای مدیریت هوشمند کشاورزی است. این اپلیکیشن بر پایه GIS راه‌اندازه و پیاده‌سازی شده است. جریب با استفاده از مجموعه‌ای از داده‌ها که توسط منابع مختلفی مانند پهپادها، تصاویر سنجش از دور، سنسورهای اطلاعات محیطی و GPS جمع‌آوری می‌کند، به دنبال ارائه راهکارهای همه‌جانبه و قابل اطمینان برای مدیریت کشاورزی، افزایش بهره‌وری، افزایش محصول و توسعه کشاورزی پایدار است. 

برای آشنایی با قابلیت‌های سیستم جریب، به این لینک و برای خرید محصول به صفحه‌ی تعرفه مراجعه کنید.

چگونه از سیستم اطلاعات جغرافیایی در کشاورزی استفاده می‌شود؟

به لطف پیشرفت فناوری در سال‌های اخیر کاربردهای سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) افزایش یافته است. در ادامه به معرفی برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های کاربردی در این زمینه پرداخته می‌شود.

کشاورزی دقیق

GIS در کشاورزی دقیق، به ارائه نقشه‌هایی دقیق از پوشش گیاهی و مناطق حاصلخیز می‌پردازد. این ابزار میزان پوشش گیاهی مزرعه را مشخص می‌کند. سپس ماشین‌آلات کشاورزی از این اطلاعات برای تنظیم بذرپاشی، مواد مغذی، علف‌کش‌ها و مقدار کود مورد نیاز برای هر ناحیه استفاده می‌کنند.

نقشه‌برداری کشاورزی

سنسورهای ماهواره‌ای سختی‌های فرآیند تجزیه و تحلیل خاک و محصول را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. این سنسورها امکان ایجاد نقشه‌های شاخص‌های سنجش خاک و پوشش گیاهی مانند شاخص نرمال شده تفاوت پوشش گیاهی (NDVI) را فراهم می‌کند. نقشه‌برداری جی آی اس در کشاورزی به نظارت و مدیریت میدانی جهت تولید محصول کمک می‌کند.

شاخص نرمال شده تفاوت پوشش گیاهی (NDVI) نشان می‌دهد برخی مناطق نیاز به بذر پاشی مجدد دارند چرا که همه دانه‌ها جوانه نزده‌اند. با این حال شاخص گیاهی اصلاح شده خاک (MSAVI) که به صورت خاص برای شناسایی نهال‌ها طراحی شده است، یک پوشش گیاهی یکنواخت را در سرتاسر مزرعه نشان می‌دهد.

(منبع تصویر: eos.com)

نظارت بر سلامت محصول

بررسی دستی محصولات در یک منطقه بزرگ، کندترین و پرزحمت‌ترین روش نظارت بر سلامت محصول است. سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) در این زمینه کار را به مراتب آسان‌تر می‌سازند.
کشاورزی دقیق مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) می‌تواند در اولویت‌بندی نیازهای مراقبتی محصولات کمک کند. استفاده از حسگرهای تصویر در ماهواره و پهپادها روشی پیشرفته برای نظارت بر دمای محصولات است. تغییرات غیرعادی در دما می‌تواند نشان‌دهنده بیماری، وجود آفات یا کم‌آبی باشد.

نظارت بر دام

نرم‌افزار جی آی اس برای ردیابی حرکت حیوانات در دامپروی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار به کشاورزان در نظارت بر سلامت، رشد، باروری و تغذیه دام کمک می‌کند. این امر به وسیله ردیاب و یک دستگاه قابل حمل که برای نمایش داده‌های بدست آمده از ردیابی حیوانات استفاده می‌شود، میسر می‌شود.

کنترل حشرات و آفات

جستجوی مزراع بزرگ برای بررسی هجوم آفات کاری بیهوده است. الگوریتم‌‌های یادگیری عمیق و داده‌های ماهواره‌ای می‌توانند در یافتن نقاط ناسالم به کشاورزان کمک کند.

کنترل آبیاری

دوره‌های خشکسالی و همینطور بارش‌های شدید در مناطق کم‌ارتفاع که از زهکشی کافی برخوردار نیستند، می‌توانند باعث از بین رفتن محصولات شوند. به وسیله تکنولوژی سیستم اطلاعات جغرافیایی – تکنولوژی GIS، کشاورزان تنش آبی که توسط هر محصول احساس می‌شود را اندازه‌گیری می‎‌کنند. از الگوهای بصری به دست آمده که نشان‌دهنده وجود بیش از حد آب یا کمبود آن است، برای تنظیم آبیاری استفاده می‌‎شود.

تنش‌های آبی با استفاده از شاخص‌هایی مثل NDMI یا NDWI سنجیده می‌شوند. شاخص NDMI که در اپلیکیشن جریب قابل مشاهده روی نقشه‌ی باغات است، مقادیری از 1- تا 1+ شامل می‌شود. مقادیر منفی نزدیک به 1- نشان‌دهنده‌ی کم‌آبی و مقادیر بالا نزدیک به 1+ نشان‌دهنده‌ی غرقابی هستند.

تصاویر NDMI یک باغ روی نقشه در اپلیکیشن جریب در سه زمان مختلف
تصاویر NDMI یک باغ روی نقشه در اپلیکیشن جریب در سه زمان مختلف

توزیع مواد مغذی

کشاورزان تنها پس از تعیین میزان مواد مغذی موجود در مزرعه می‌توانند اقدام به باورکردن خاک کنند. کشاورزان با استفاده از جی آی اس – سیستم اطلاعات جغرافیایی، می‌توانند مواد مغذی مورد نیاز خود را با دقت بیشتری تامین کنند.

پیش‌بینی عملکرد محصول

دولت‌ها و سازمان‌ها به تخمین نسبتا درستی از منابع غذایی نیاز دارند. آن‌ها به این وسیله میزان هزینه‌ها و دستاوردها را محاسبه می‌کنند. این پیش‌بینی‌ها به کمک مرتبط ساختن فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل تصاویر ماهواره‌ای و سنجش از دور و هوش مصنوعی، ممکن شده‌اند. کشاورزی تنها یکی از حوزه‌هایی که می‌توان در آن از فناوری GIS (جی آی اس) استفاده کرد. از جی آی اس در مواردی مانند حفاظت از محیط‌زیست، مدیریت جنگل‌زدایی و جنگل‌زایی، برنامه‌های گسترش شهری و مدیریت فاجعه استفاده می‌شود.

تولیدکنندگان بزرگ در صنعت کشاورزی چگونه از سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس - GIS) استفاده می‌کنند؟

تمام تولید‌کنندگان بزرگ در صنعت کشاورزی از سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) استفاده می‌کنند. مزایایی که راه‌حل‌های مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی ارائه می‌دهند، نیازمند توضیح بیشتری هستند.

شرکت‌های بیمه

داده‌های جی آی اس تجزیه و تحلیل شرکت‌های بیمه از مناطق بیمه‌شده را تسهیل می‌کند و امکان جمع‌آوری مجموعه‌ای از شاخص‌ها را فراهم می‌کنند که شکل‌دهنده پرداخت‌ها و شرایط آن خواهد بود. در آینده، این شرکت‌ها از ابزارهای کشاورزی سیستم اطلاعات جغرافیایی برای نظارت بر توسعه محصول و ارزیابی تلفات محصول استفاده خواهند کرد.

بانک‌ها

سیستم اطلاعات جغرافیایی با هدف به دست آوردن درک عمیق‌تری از نیازها، به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا به بازارهای کشاورزی جدید ورود کرده و بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند. بانک ها و سایر موسسات مالی هنگام تصمیم‌گیری در مورد وام دادن به کشاورزان می‌توانند از ابزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی برای ارزیابی ریسک پروژه‌ها استفاده کنند.

تامین‌کنندگان منابع اولیه

راه‌های کشاورزی مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) به تامین‌کنندگان منابع اولیه کمک می‌‎کند تا بر چگونگی عملکرد محصولشان در زمین نظارت داشته باشند. آن‌ها می‌توانند تأثیر کودها و سایر نهاده‌ها را بر عملکرد محصول با مقایسه نتایج قبل و بعد از درمان ارزیابی کنند.

شرکت‌های فناوری اطلاعات و مخابرات

GIS به شرکت‌های فناوری اطلاعات و مخابرات اجازه می‌دهد تا پیشنهادات خود را بهبود بخشند، به مخاطبان بیشتری دست یابند و در مکان‌های غیرقابل دسترس زیرساخت‌هایی را ایجاد کنند. با کمک راه‌حل‌های مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی، شرکت‌های فناوری اطلاعات و مخابرات نیز می‌توانند جایگاه خود را در بازار بهبود ببخشند و در عین حال کشاورزی دقیق را به مشتریان خود نزدیک‌تر کنند.

شرکت‌های ارائه‌ی خدمات کشاورزی

مطابقت با قوانین حاکم بر ایمنی آفت‎‎‌کش‌ها و مواد غذایی، پیامدهای اقتصادی، مسائل بهداشت محیطی، حل تعارض کاربری اراضی، جمع‌آوری و ثبت داده‌‎ها همگی نمونه‌هایی از استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی توسط شرکت‌های کشاورزی است.

مشاوران و کارشناسان کشاورزی

دولت‌ها و سازمان‌های غیر دولتی از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای حفاظت از محیط زیست استفاده می‌کنند. کارشناسان این سازمان‌ها تغییرات آب و هوایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از کشاورزی، تولیدات صنعتی و دیگر نگرانی‌های عمومی را تجزیه و تحلیل می‌کنند.
استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای مشاوران کشاورزی مزیت‌های زیادی به همراه دارد. زیرا اکنون می‌توانند داده‌های تاریخی را مطالعه کنند و بر محصولات مشتریان خود، بدون توجه به مکان مزرعه، نظارت کنند. مشاوران کشاورزی می‌توانند توصیه‌های آگاهانه‌ای برای مدیریت مزرعه ارائه دهند و اثربخشی آنها را با استفاده از انواع داده‌ها و شاخص‌های پوشش گیاهی پیگیری کنند. اتخاذ سیستم اطلاعات جغرافیایی توسط سهامداران عمده کشاورزی، یک سرمایه‌گذاری ضروری در مدیریت پایدار و کارآمد زمین‌های کشاورزی محسوب می‌شود.
شاخص سنجش از راه دور، داشبور و تقویم باغبانی
جریب، سامانه هوشمند مدیریت کشاورزی
نرم‌افزار جریب، با تکیه بر GIS، امکان ثبت و مدیریت انواع مشاهدات و فعالیت‌های باغداری را برای کارشناسان و کشاورزان فراهم کرده است. با جریب، کنترل باغ در دستان شماست!

کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس - GIS) در کشاورزی پایدار

با افزایش جمعیت، اطمینان از اینکه همیشه و برای همه غذای کافی وجود خواهد داشت، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به کمک فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) دولت‌ها، فعالان، دانشمندان و تولیدکنندگانی که در صنایع کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، ممکن است روش‌هایی را برای اطمینان از عرضه غذا و در نتیجه بقای گونه‌های انسانی، مطالعه کنند و توسعه دهند. به عنوان مثال، سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) بیش از ۳۰ سال است که از سیستم اطلاعات جغرافیایی و سایر فناوری‌های فضایی برای ایجاد سیستم‌های غذایی پایدار در سراسر جهان استفاده می‌کند.

روش‌های مختلفی در بکارگیری GIS برای کشاورزی پایدار وجود دارد؛ از جمله تغییر به کشاورزی ارگانیک، تعیین دقیق مکان کاشت محصولات جدید و تخصیص زمین‌های کشاورزی برای ادامه تولید مواد غذایی در آینده. سازمان‌هایی که روی توسعه پایدار کار می‌کنند از GIS برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • نظارت بر منابع آب و پیش‌بینی خشکسالی
  • برآورد و پیش‌بینی بازده
  • ارزیابی اثرات اقتصادی و زیست‌محیطی فعالیت‌های انسانی و پدیده‌های طبیعی
  • ترکیب و تجزیه و تحلیل داده‌های کشاورزی از منابع مختلف
  • به اشتراک‌گذاری داده‌ها و نقشه‌ها بین بخش‌ها و سازمان‌ها
  • خدمت به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای راهنمایی آنلاین جوامع محلی

 

فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی (جی آی اس) به صنعت کشاورزی با گنجاندن یک بعد فضایی در شیوه‌ها و سیاست‌های کشاورزی پایدار کمک می‌کند تا برای نسل‌های آینده زنده بماند. چرا که امکان تضمین پایداری کشاورزی تنها با توسعه فناوری افزایش خواهد یافت.

کار با نرم‌افزار جریب را رایگان شروع کنید!

ثبت‌نام در اپلیکیشن جریب رایگان است. جریب محدودیتی روی سطح زیر کشت و تعداد باغ ندارد.

اشتراک‌گذاری :
Skype
Email
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات دیگر جریب را بخوانید!
مهم‌ترین آفات ریشه درختان کرم سفید ریشه، سرخرطومی، شته، زنجرک، کرم مفتولی

مهم‌ترین آفات ریشه درختان

درختان همواره در معرض تهدیدات مختلفی قرار دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آفات ریشه است. آفات ریشه می‌توانند به‌طورجدی به‌سلامت و بقای درختان آسیب برسانند و در نهایت منجر به کاهش تولید و حتی مرگ آن‌ها شوند. از رایج‌ترین این آفات می‌توان به کرم سفید ریشه، سرخرطومی، مفتولی، شته و زنجره ریشه اشاره کرد.

مطالعه >
سولفات آمونیوم و کاربرد آن در کشاورزی

سولفات آمونیوم و کاربرد آن در کشاورزی

سولفات آمونیوم به عنوان یک کود شیمیایی، به دلیل محتوای بالای نیتروژن (تقریباً ۲۱ درصد) و گوگرد (حدود ۲۴ درصد) اهمیت زیادی دارد. این کود به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، نقش بسزایی در بهبود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی ایفا می‌کند.

مطالعه >
انواع روش‌های قلمه زنی

انواع روش‌های قلمه زدن

قلمه زدن به دلیل سادگی و کارایی بالا، به یکی از محبوب‌ترین روش‌های تکثیر گیاهان تبدیل شده است. در قلمه‌زدن، بخشی از گیاه مادری مانند ساقه، برگ یا ریشه جدا شده و در شرایط مناسب کاشته می‌شود تا ریشه‌زایی کند و به یک گیاه جدید تبدیل شود.

مطالعه >
برای ما پیام بگذارید.