کشاورزی هوشمند شامل استفاده از نرم‌افزارها و تجهیزات مختلف به منظور بهینه‌سازی و خودکارسازی فرآیندهای معمول است.

کشاورزی هوشمند و مزایای آن

توسعه فناوری‌های مدرن بر تمام حوزه‌های فعالیت انسان از جمله بخش کشاورزی تاثیر می‌گذارد. کشاورزی هوشمند مفهوم نسبتا جدیدی از مدیریت پیشرفته مزارع است. کشاورزی هوشمند شامل استفاده از نرم‌افزارها و تجهیزات مختلف به منظور بهینه‌سازی و خودکارسازی فرآیندهای معمول است.
فهرست مطالب این مقاله
با گسترش اینترنت و تلفن‌های همراه، چنین فناوری‌هایی نه تنها برای شرکت‌های بزرگ بلکه برای مزارع خصوصی کوچک نیز در دسترس قرار گرفته است. این ابزار به کشاورزان کمک می‌کند تا تولیدات خود را بهینه کنند و به رقابت با شرکت‌های کشاورزی بزرگتر بپردازند. از آنجایی که شیوه‌های کشاورزی هوشمند برای کسب‌وکارها مزایای غیر قابل انکاری نسبت به روش‌های مرسوم دارد، بررسی عمیق‌تر ویژگی‌های این رویکرد خالی از لطف نیست.

کشاورزی هوشمند به چه معناست؟

ماهیت کشاورزی هوشمند، معرفی فناوری‌های جدید در بخش کشاورزی است. استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، هوش مصنوعی، داده‌های کلان، اینترنت اشیا، ماهواره‌ها و غیره، کشاورزی و زراعت را «هوشمند» می‌سازند. این کار به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد کار خود را بهبود بخشند و نتایج بهتری بگیرند. موارد ذکر شده ضمن کاهش کار نیروی انسانی و هزینه‌های مالی، حجم تولیدات را افزایش داده و تجارت کشاورزی را مقرون به صرف‌تر می‌سازد.

اکنون استفاده از فناوری‌های پیشرفته در کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مطرح است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، جمعیت جهان تا سال 2050 به میزان ۳۴ درصد رشد خواهد کرد. این امر مستلزم تولید محصولات بیشتر و استفاده بهینه از منابع طبیعی است. تغییرات آب و هوایی این وضعیت را تشدید می‌کند. همه این‌ها ورود روش‌های موثر به کار را به یک ضرورت بدل می‌سازد.

اپلیکیشن جریب، سامانه‌ای برای مدیریت هوشمند کشاورزی است که در انواع دستگاه‌های هوشمند مثل تلفن‌های هوشمند، دسکتاپ و لپ‌تاپ قابل استفاده است.
اپلیکیشن جریب، سامانه‌ای برای مدیریت هوشمند کشاورزی است که در انواع دستگاه‌های هوشمند مثل تلفن‌های هوشمند، دسکتاپ و لپ‌تاپ قابل استفاده است.

چگونه کشاورزی هوشمند به کشاورزان محلی کمک می‌کند؟

ارائه‌دهندگان خدمات و فناوری به کشاورزان امکان دسترسی به ابزارها و تکنیک‌هایی برای بهینه‌سازی هر مرحله از فعالیت‌ خود را می‌دهند. از کار از طریق از نظارت بر مزارع و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای سمپاشی، ایجاد آب و هوای گلخانه‌ای و نظارت بر فرآیند برداشت صورت می‌پذیرد.
در عین حال، تولیدکنندگان باید تفاوت بین کشاورزی هوشمند و کشاورزی دقیق را بدانند. کشاورزی هوشمند از ابزارهای پیشرفته برای تبدیل کشاورزی به فرآیندی قابل پیش‌بینی و کارآمدتر استفاده می‌کند، درحالی که کشاورزی دقیق روی به دست آوردن دقیق‌ترین اندازه‌گیری‌ها تمرکز دارد.

مزایای کشاورزی هوشمند

پیشرفت فنی که بخش کشاورزی در سال‌های اخیر تجربه کرده است، نه تنها قالب کار را برای مزارع کوچک که آن را برای شرکت‌های بزرگ نیز تغییر می‌دهد. معرفی فناوری‌های کشاورزی مدرن با چنان سرعتی در حال انجام است که چنین فناوری‌هایی نه تنها در مناطق توسعه یافته بلکه در مناطق در حال توسعه نیز در دسترس هستند.
همانطور که فناوری دیجیتال بسیاری از وظایف را در دفتر ساده‌تر کرده است، می‌تواند کار در مزرعه را نیز به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. به طور کلی، کشاورزی هوشمند مزایای زیر را برای پرورش دهندگان فراهم می‌کند:
  • تسریع در جمع‌آوری و پردازش داده‌ها
  • افزایش دقت و سطح دقت 
  • افزایش بهره‌وری تولید
  • کاهش هزینه‌های تولید
  • کاهش نیاز به کار نیروی انسانی 
  • افزایش عملکرد محصول 
  • به حداقل رساندن استرس راننده 
  • ساده‌سازی پیش‌بینی ریسک 
  • ساده‌سازی ضبط و گزارش کار
  • تقویت پایداری

سیستم‌های رباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین، برنامه‌های تلفن همراه، تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و سایر روش‌های کشاورزی هوشمند مدرن نه تنها می‌توانند به صورت مستقیم برای کشاورزان مؤثر باشند، بلکه می‌توانند توسط نمایندگان بیمه، موسسات مالی، تعاونی‌های کشاورزی و غیره نیز استفاده شوند.

فناوری‌های مورد استفاده در کشاورزی هوشمند

اصطلاح کشاورزی هوشمند بسیار گسترده است و شامل ابزارها و فناوری‌های مختلفی برای بهینه سازی فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی است. از موثرترین و راحت‌ترین ابزارهای کشاورزی هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یادگیری ماشینی (ماشین لرنینگ)

فناوری‌های خودآموز به شما این قدرت را می‌دهند که تغییرات آب و هوا، پارامترهای خاک و آب، محتوای کربن، انتشار بیماری و آفات و موارد دیگر را پیش‌بینی کنید.

سنسورهای کشاورزی هوشمند

حسگرهای حساس، به کشاورزان کمک می‌کنند تا در لحظه بر کوچکترین تغییرات در وضعیت محیط و مزارع خود نظارت کنند.

پهپادها و ماهواره‌ه‌ای مجهز به دوربین

به کمک این ابزار پرورش دهندگان می‌توانند به طور منظم نقشه‌های به روز شده ایجاد کنند و مزرعه خود از راه دور تحت نظر بگیرند.

داده‌های کلان

بدون این داده‌ها، حتی تصور امکان پیش‌بینی دقیق، برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و طراحی مدل‌های تجاری کارآمدتر غیرممکن است. کشاورزی هوشمند و داده‌های کلان به شما این امکان را می‌دهند تا تصمیمات بلندمدت بگیرید و از الان به انجام آن‌ها بپردازید.

اینترنت اشیا (IoT)

به شما این فرصت را می‌دهد که تمامی ابزار و راه حل‌ها را در یک سیستم واحد ترکیب کنید. تمام دستگاه‌ها و نرم افزارها می‌توانند داده‌ها را مبادله کنند و بر اساس الگوهای بدست آمده به انجام فعالیت خاصی بپردازند.
فناوری‌های کشاورزی هوشمند در مقایسه با روش‌های تحلیل قدیمی‌تر می‌توانند بسیاری از پارامترها را به طور همزمان در نظر بگیرند و احتمال خطا را به حداقل برسانند.
جریب با تکیه بر GIS، اطلاعات باغات را از کاربر دریافت و آن را روی نقشه‌ی باغ جانمایی می‌کند. مدیریت فعالیت‌های کشاورزی، امکان ثبت مشاهدات و فعالیت‌ها، محیط چندکاربری، امکان ارتباط با کارشناسان کشاورزی به صورت آنلاین، پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی، تصاویر سنجش از دور و تصاویر پهپادی، امکان استفاده‌ی آفلاین و تقویم باغبانی شامل فعالیت‌های یکساله‌ی باغداری از مهم‌ترین ویژگی‌های جریب است.
جریب با تکیه بر GIS، اطلاعات باغات را از کاربر دریافت و آن را روی نقشه‌ی باغ جانمایی می‌کند. مدیریت فعالیت‌های کشاورزی، امکان ثبت مشاهدات و فعالیت‌ها، محیط چندکاربری، امکان ارتباط با کارشناسان کشاورزی به صورت آنلاین، پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی، تصاویر سنجش از دور و تصاویر پهپادی، امکان استفاده‌ی آفلاین و تقویم باغبانی شامل فعالیت‌های یکساله‌ی باغداری از مهم‌ترین ویژگی‌های جریب است.

راه حل‌های کشاورزی هوشمند و اینترنت اشیا

مدیریت شبکه عظیمی از حسگرها، پهپادها، برنامه‌ها و سایر نرم‌افزارها و تجهیزات کار آسانی نیست. کشاورزی هوشمند اینترنت اشیا این مشکل را با اتصال تمام منابع داده موجود به یک سیستم کاربردی واحد و با استفاده از اینترنت و اتصالات بی‌سیم حل می‌کند. به لطف این راه حل، کشاورزان می‌توانند با استفاده از یک دستگاه در آن واحد بدون رفتن به مزرعه، تمامی داده‌ها و تجهیزات را ببینند و مدیریت کنند.

این رویکرد کشاورزی هوشمند، بهره‌وری کلی گیاه را بهبود می‌بخشد، تولید ضایعات را کاهش می‌دهد و به بهینه سازی استفاده از برق، سوخت، آب و کود می‌پردازد. علاوه بر این، بسته به ویژگی‌های کسب‌وکار و داده‌های حسگر، کشاورزان می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام فرآیندها باید به حالت دستی باقی بماند و کدام فعالیت‌ها خودکار ‌شوند. از دیگر راه‌حل‌هایی که کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا ارائه می‎‎دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • گلخانه‌های هوشمند با ریز اقلیم منحصر به فرد
  • مدیریت از راه دور مراتع و دام‌ها
  • نظارت بر مزرعه به کمک پهپادها
  • پیش‌بینی‌های بلند مدت و تحلیل‌های مالی
  • آبیاری دقیق
  • کنترل هوشمند آفات و بیماری‌ها
  • نظارت بر محصولات زراعی و فرآیند برداشت
  • ردیابی و پیش‌بینی آب و هوا
راه‌حل‌های کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) پروژه‌های پیچیده‌ای هستند که اجرای آن‌ها می‌تواند بسیار پرهزینه باشد اما در دراز مدت مقرون به صرفه‌تر از روش‌های کشاورزی سنتی هستند.

نرم افزار کشاورزی هوشمند و برنامه‌های تلفن همراه

سیستم‌های کشاورزی هوشمند دو بخش ماشین آلات مانند حسگرها و هواپیماهای بدون سرنشین و بخش‌های نرم افزاری مانند برنامه‌های کاربردی تلفن همراه را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. بخش دوم این مجموعه به کشاورزان امکان دسترسی به داده‌های دریافتی از دستگاه‌های مورد استفاده و پیکربندی و مدیریت تجهیزات را می‌دهد. پلتفرم کشاورزی هوشمندی که به درستی انتخاب شده است به متخصصان این امکان را می‌دهد تا داده‌های دریافتی را به سرعت پردازش کنند، به اتخاذ تصمیمات موثر بپردازند و در آن واحد به تنظیم اقدامات خود بپردازند. برای مثال، نرم‌ افزارها و برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند بر اساس داده‌های موجود، اطلاعات جمع‌آوری‌شده از تصاویر ماهواره‌ای و توصیه‌های فنی، سودآورترین طرح کاشت برای رشد نوع خاصی از محصولات را به نمایش گذارند.

برنامه‌ها و پلتفرم‌های کشاورزی هوشمند، تجزیه و تحلیل کشاورزی را وارد سطح جدیدی کرده‌اند. به کمک این برنامه‌ها، کشاورزان می‌توانند فرآیندهای خود را در طول هر فصل بهینه سازند، سودآوری شرکت را افزایش دهند، هزینه‌های نیروی کار را کاهش داده و در حفاظت از محیط زیست کمک کنند.

جریب، اپلیکیشن مدیریت هوشمند کشاورزی

اپلیکیشن جریب، سامانه‌ای برای مدیریت هوشمند کشاورزی است که در انواع دستگاه‌های هوشمند مثل تلفن‌های هوشمند، دسکتاپ و لپ‌تاپ قابل استفاده است. جریب با تکیه بر GIS، اطلاعات باغات را از کاربر دریافت و آن را روی نقشه‌ی باغ جانمایی می‌کند. مدیریت فعالیت‌های کشاورزی، امکان ثبت مشاهدات و فعالیت‌ها، محیط چندکاربری، امکان ارتباط با کارشناسان کشاورزی به صورت آنلاین، پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی، تصاویر سنجش از دور و تصاویر پهپادی، امکان استفاده‌ی آفلاین و تقویم باغبانی شامل فعالیت‌های یکساله‌ی باغداری از مهم‌ترین ویژگی‌های جریب است.

برای اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.
استفاده از جریب، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و نهاده‌ها برای باغداران می‌شود. تعرفه‌های جریب را از اینجا ببینید. 

تصویر اپلیکیشن جریب در گوشی و دسکتاپ در حال نمایش شاخص‌های سنجش از راه دور
جریب، سامانه هوشمند مدیریت کشاورزی
نرم‌افزار جریب، با تکیه بر GIS، امکان ثبت و مدیریت انواع مشاهدات و فعالیت‌های باغداری را برای کارشناسان و کشاورزان فراهم کرده است. با جریب، کنترل باغ در دستان شماست!

چالش‌های کشاورزی هوشمند

علیرغم تمام مزایای کشاورزی هوشمند و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، این تکنولوژی با چالش هایی روبروست:

فقدان اینترنت: پیاده سازی فناوری‌های هوشمند، نیازمند اتصال اینترنتی پایدار است که متاسفانه چنین چیزی در همه مناطق جهان در دسترس نیست.  


آگاهی کم: سیستم‌های مدرن نیاز به تنظیم دقیق و اطلاع داشتن از ویژگی‌های عملکردی آن‌ها است. برخی از کشاورزان یا به طور کامل مزایای استفاده از فناوری‌های کشاورزی هوشمند را نمی‌دانند یا نمی‌دانند چگونه با آنها کار کنند.


عدم اتحاد: بسیاری از تامین کنندگان و سازندگان ماشین آلات، امکان ایجاد یک سیستم واحد را دشوار می‌کنند؛ زیرا ممکن است تجهیزات آنها با یکدیگر سازگار نباشد. ادغام آسان تجهیزات و نرم افزارها مستلزم استانداردسازی فناوری‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند.


عدم مقیاس‌پذیری: هم کشاورزان کوچک و هم شرکت‌های بزرگ باید بتوانند در مقیاس‌های مختلف از فناوری‌های مشابه استفاده کنند. رسیدن به راه‌حل‌هایی که به‌راحتی مقیاس‌پذیر هستند به معنای توسعه آسان‌تر و سریع‌تر تولید است.

هنگام پیاده‌سازی سیستم‌های هوشمند، کشاورزان و ارائه‌دهندگان خدمات باید چالش‌های بیان شده برای کشاورزی هوشمند را در نظر گرفته و برای به حداقل رساندن تأثیر آن‌ها بر تولید هر کاری که ممکن است انجام دهند.

بدون شک کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که بیشتر تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است. تغییرات در گرما یا دوره‌های متناوب خشکسالی در کنار سیلاب‌های ویرانگر بهره‌وری طبیعی خاک را محدود می‌کنند. همچنین مستلزم هزینه‌های اضافی هستند که شروع آن از سرمایه‌گذاری در سیستم‌های آبیاری در مناطق خشک یا خرید خوراک اضافی توسط کشاورزان است. 
با این حال، در تاریخ بشر تقاضا برای غذا هرگز به این اندازه زیاد نبوده است. زمین تا سال 2050 جمعیتی معادل 9.6 میلیارد نفر خواهد داشت که این مقدار دو برابر جمعیت در سال 1987 است.
علاوه بر این، افزایش جمعیتی بالا نیاز روزافزون به زیست‌سوخت نیز وجود دارد. با وجود این حقایق، زمین‌های در نظر گرفته شده برای کشاورزی ثابت می‌ماند. بنابراین تولید بهتر و بیشتر محصولات به امری ضروری بدل شده است.

اهداف کشاورزی هوشمند چیست؟

کشاورزی هوشمند تکاملی است که برای دستیابی به اهداف متعددی توسعه یافته است. بدین ترتیب باید:
  • عملکرد خاک و دام بهبود یابد.
  • برای نظارت بر عملیات لازم است تا حد امکان اطلاعات زیادی جمع‌آوری شود. (اطلاعاتی از قبیل تکامل رطوبت سنجی خاک، پایش رشد، درمان گیاهان با کود یا حتی واحدسازی جغرافیایی موقعیت دام)
  • منابع انرژی و مواد خام بهینه‌سازی شوند.
  • به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در داخل شبکه سهولت یابد.
  • اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌های کشاورزی به منظور حفظ زمین برای نسل‌های آینده کاهش یابد.
  • تعداد عملیات‌های وقت‌گیر یا کارهایی با ارزش افزوده کم، محدود شود.

کار با نرم‌افزار جریب را رایگان شروع کنید!

ثبت‌نام در اپلیکیشن جریب رایگان است. جریب محدودیتی روی سطح زیر کشت و تعداد باغ ندارد.

اشتراک‌گذاری :
Skype
Email
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات دیگر جریب را بخوانید!
کود اوره، معایب، مزایا و زمان مصرف کود اوره

کود اوره، معایب، مزایا و زمان مصرف کود اوره

کود اوره (Urea) یک کود نیتروژنی پرمصرف در کشاورزی است که به دلیل داشتن بیشترین مقدار نیتروژن (۴۶ درصد) در بین تمامی کودهای جامد، برای افزایش رشد گیاهان بسیار موثر است. نیتروژن موجود در کود اوره باعث تقویت رشد سبزینه‌ای (بخش‌های سبز گیاه) و افزایش تولید محصول می‌شود.

مطالعه >
مهم‌ترین آفات ریشه درختان کرم سفید ریشه، سرخرطومی، شته، زنجرک، کرم مفتولی

مهم‌ترین آفات ریشه درختان

درختان همواره در معرض تهدیدات مختلفی قرار دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آفات ریشه است. آفات ریشه می‌توانند به‌طورجدی به‌سلامت و بقای درختان آسیب برسانند و در نهایت منجر به کاهش تولید و حتی مرگ آن‌ها شوند. از رایج‌ترین این آفات می‌توان به کرم سفید ریشه، سرخرطومی، مفتولی، شته و زنجره ریشه اشاره کرد.

مطالعه >
سولفات آمونیوم و کاربرد آن در کشاورزی

سولفات آمونیوم و کاربرد آن در کشاورزی

سولفات آمونیوم به عنوان یک کود شیمیایی، به دلیل محتوای بالای نیتروژن (تقریباً ۲۱ درصد) و گوگرد (حدود ۲۴ درصد) اهمیت زیادی دارد. این کود به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، نقش بسزایی در بهبود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی ایفا می‌کند.

مطالعه >
برای ما پیام بگذارید.