کپک پودری

نام علمی : Powdery Mildew

عامل این بیماری Phyllactinia pistaciae است. کنیدی‌ها منفرد گرزی شکل و در نوک گرد یا دارای برآمدگی‌اند، کنیدیوفورها افراشته و سه یاخته مارپیچی یا موجدار است. آسکو کارپ کروی است و تعداد زیادی دارد. در سطح زیرین برگ تشکیل شده و به ‌ندرت در سطح بالایی شکل می‌گیرند. زوائد درفشی در بخش استوایی آسکو کارپ به تعداد ۱۵ تا ۲۱ عدد قرار دارد. هر آسکوکارپ دارای ۳۳ تا ۴۷ عدد آسک و هر آسک حاوی دو عدد آسکوسپور تخم‌مرغی تا بیضوی است.

چرخه این بیماری دارای دو مرحله جنسی و غیرجنسی است. در اواخر بهار و تابستان میسلیوم این قارچ در سطح زیرین برگ رشد می‌کند. بعضی از میسلیوم‌ها در پارانشیم میانی برگ پیشروی دارند و بعضی از آن‌ها نیز سطحی هستند. میسلیوم درون بافتی کنیدیوفورهایی از نوع اوولاریوپسیس را تولید می‌کند که ضمن خروج از روزنه برگ به یک کنیدی درشت منتهی می‌شود.

از شهریورماه تا اوایل پاییز کلیستوتس‌ها به ‌صورت نقاط سیاه ‌رنگ در پشت برگ‌ها ظاهر می‌شوند و زمستان گذرانی قارچ با کلیستوتس انجام می‌شود. در اوایل بهار سال بعد کلیستوتس‌ها رطوبت جذب کرده متورم می‌شوند، سپس آسکوسپورهای آن‌ها روی برگ‌ها افتاده و زندگی قاچ‌ها از نو آغاز می‌گردد.

علائم و خسارات

  • بروز لکه‌های سفید متمایل به خاکستری در سطح زیرین برگ‌ها
  • خوردگی و بافت مردگی در سطح زیرین برگ‌ها
  • سطح بالایی برگ‌های آلوده درست در محل لکه‌های زیر برگ، سبز کم‌رنگ متمایل به زرد می‌شود
  • زرد شدن برگ درختان
  • ریزش زود هنگام برگ‌ها

روش های مبارزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *