پهپاد نقشه‌برداری در حال نقشه‌برداری پهپادی از زمین کشاورزی

نقشه برداری پهپادی در کشاورزی

نقشه‌برداری پهپادی کشاورزی، به معنای جمع‌آوری داده‌ها و پردازش آن‌ها به منظور ایجاد نقشه‌ای دقیق از یک منطقه است. این کار از طریق پرواز پهپاد در محل مورد نظر، گرفتن تصاویر و در نهایت ادغام آن‌ها برای ایجاد نقشه‌ای با وضوح بالا انجام می‌شود. این کار علاوه بر نمایش مرزهای هر قطعه زمین، نمایانگر گیاهان و ویژگی‌های آن‌ نیز می‌باشد.

نقشه برداری پهپادی در کشاورزی با استفاده از پهپاد این امکان را به کشاورزان می‌دهد تا از مساحت و توپوگرافی دقیق زمینی که برای کشت و دامداری در اختیار دارند، مطلع شوند. این قابلیت در تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع محصول قابل کشت و میزان فضای مورد نیاز برای هر محصول موثر است. با کمک نقشه‌برداری سه‌بعدی، کشاورزان از وجود مشکلاتی مانند علف‌های هرز یا آفات مطلع می‌شوند و می‌توانند پیش از آنکه مشکل جدی برای محصولات یا دام‌هایشان رخ دهد، برای مدیریت این موارد اقدامات لازم را انجام دهند.

موارد استفاده از نقشه برداری پهپادی در کشاورزی

  • تهیه نقشه‌های مزارع و باغات به منظور آماده‌سازی برای کاشت و برداشت محصولات
  • نظارت بر رشد محصولات در فصول مختلف
  • مقایسه رشد محصولات با سال‌های گذشته
  • کاهش خطرات آسیب به محصولات از طریق حشرات، آفات و بیماری‌ها
  • تحلیل گیاه و خاک
  • نقشه‌برداری رطوبت خاک با استفاده از پهپاد
  • تحلیل سیستم آبیاری

پهپادهای استفاده شده در کشاورزی معمولاً به دوربین‌هایی با وضوح بالا تجهیز شده‌اند که امکان ثبت تصاویری دقیق از یک منطقه را فراهم می‌کنند. عکس‌های ثبت شده از طریق تصویربرداری پهپادی می‌توانند برای تعیین سلامت و عملکرد محصولات، کیفیت خاک و عوامل دیگری که بر سلامت و کیفیت محصولات تأثیر می‌گذارند، مورد استفاده قرار گیرند.

پهپادهای کشاورزی ابزارهای نسبتاً جدیدی در کشاورزی به حساب می‌آیند؛ با این وجود به دلیل برخورداری از قابلیت‌ جمع‌آوری مقادیر زیادی از داده‌ها در در مدت زمانی کوتاه، مورد توجه قرار گرفته‌اند. این اطلاعات می‌توانند برای بهینه‌سازی تصمیمات در مورد محصولات مورد استفاده قرار گیرند؛ از جمله محل کاشت دانه‌ها و میزان کود مورد نیاز آن‌ها.

نقشه برداری پهپادی در کشاورزی به کشاورزان اجازه می‌دهند تا دید بهتری از زمین خود داشته باشند و مناطقی که مشکلاتی همچون کمبود مواد مغذی یا زهکشی نامناسب دارند را شناسایی کنند. در کنار این موارد، نقشه‌برداری سه‌بعدی دید درستی نسبت به بازده یک مزرعه در مقایسه با مزرعه‌های همان منطقه در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد. کشاورزان نه تنها از این امکانات برای صرفه‌جویی در هزینه و زمان، که برای اتخاذ تصمیمات بهتر در مورد محصولات و روش‌های کشاورزی نیز بهره می‌برند.

فهرست مطالب این مقاله
شاخص سنجش از راه دور، داشبور و تقویم باغبانی
jereeb-logo
جریب، نرم‌افزار کشاورزی هوشمند

در نرم‌افزار جریب، علاوه بر دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای، می‌توانید از طریق تصویربرداری پهپادی باغ خود را تحت نظر گرفته و از وضعیت سلامت گیاهان باغ مطلع شوید.

با جریب، کنترل باغ در دستان شماست!

پهپاد چیست؟

پهپاد یک وسیله پروازی بدون‌ سرنشین (UAV) است که می‌تواند به صورت خودکار پرواز کند یا توسط یک اپراتور انسانی از راه دور کنترل شود. پهپادها در اندازه‌، شکل‌ها و تنظیمات مختلفی وجود دارند و می‌توانند با توجه به نوع استفاده، به انواع سنسورها و دوربین‌ها تجهیز شوند.

پهپادها نیروی حرکتی خود را موتورهای الکتریکی و باتری‌های قابل شارژ تامین می‌کنند و می‌توانند بر اساس طراحی و هدف مدنظر، با سرعت‌ها متفاوت و در ارتفاع‌های مختلف پرواز کنند.

پهپادها به کمک ترکیبی از اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که به آن‌ها اجازه پرواز، تردد و فرود ایمن را می‌دهد، عمل می‌کنند. پهپادها معمولاً دارای یک کنترل‌کننده پرواز هستند که حرکات و رفتار آن‌ها را تنظیم می‌کند و از سنسورهای جی‌پی‌اس (GPS) برای بدست آوردن اطلاعات مکانی مورد نیاز جهت مسیریابی استفاده می‌کنند. پهپادها عمدتا داری دوربین‌ها، سنسورهای جلوگیری از برخورد با موانع و انواع دیگری از سنسورها هستند تا تصاویر را ثبت، موانع را شناسایی و از برخورد با آن‌ها جلوگیری کنند.

پهپاد نقشه‌برداری dji mavic 3
پهپاد نقشه‌برداری dji mavic 3 multispectral

نقشه برداری پهپادی چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟

نقشه برداری با پهپاد به معنای استفاده از یک پهپاد برای ایجاد نما از یک منطقه است. همچنین از وسایل پروازی بدون سرنشین (UAVs) برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا و اطلاعات استفاده می‌شود. تصاویر پهپادی معمولاً برای انجام نقشه‌برداری و کارهای مرتبط با ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما می‌توانند برای ثبت تصاویر مناطق دیگر نیز بکار برده شوند. از جمله زمین‌های کشاورزی، جنگل‌ها و مناطق شهری.

در فرآیند نقشه‌برداری پهپادی، دستگاه مد نظر به کمک طیف گسترده‌ای از حسگرها تصویری دقیق‌تر از آنچه که یک ماهواره قادر به ثبت آن نیست، ایجاد می‌کند. سپس تصاویر توسط نرم‌افزارهای ویژه تجزیه و تحلیل شده و پردازش می‌شوند تا مدل سه بعدی نهایی حاصل شود.

سنسورهای جانبی پهپاد dji mavic جهت تشخیص موانع
سنسورهای جانبی پهپاد dji mavic جهت تشخیص موانع

تصویربرداری با پهپاد می‌تواند برای مقاصد متنوعی مورد استفاده قرار گیرد، از جمله:

معماری منظر – تصویربرداری با پهپاد اغلب در معماری منظر برای طراحی پارک‌ها و باغ‌های عمومی استفاده می‌شود.

برنامه‌ریزی شهری – پهپادها می‌توانند با ثبت تصاویر هوایی و فیلم‌های ویدیویی از شهرها به برنامه‌ریزان شهری در تصمیم‌گیری برای توسعه‌های پیش‌رو کمک کنند.

معماری – معماران می‌توانند پیش از آغاز ساخت و ساز از این فناوری برای ثبت مدل‌های دقیق سه‌بعدی از ساختمان‌ها استفاده کنند.

 

 

استفاده از پهپادها برای نقشه‌برداری نسبت به روش‌های سنتی مانند تصویربرداری ماهواره‌ای یا تصاویر هوایی از مزیت‌های بیشتری برخوردار است. تصاویر پهپادی اطلاعاتی با وضوح بالا ارائه می‌دهند که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد نقشه‌های دقیق استفاده کرد. این فناوری به ویژه در مورد نقشه‌برداری مناطقی مانند مساحت‌های آبی یا مناطق جنگلی که دسترسی به آن‌ها مشکل است، بسیار مفید است.

نحوه عملکرد نقشه برداری پهپادی

یک پهپاد به ابزاری مانند دوربین‌ها و اسکنرهای لیزری مجهز می‌شود و به ثبت تصاویر یا اسکن منطقه در ارتفاعات و زوایای مختلف می‌پردازد. در ادامه این داده‌های جمع‌آوری شده به نقشه‌های سه‌بعدی تبدیل می‌شوند که می‌توان آن‌ها را بر روی صفحه کامپیوتر یا تلفن همراه مشاهده کرد. 

نقشه‌ی توپوگرافی زمین تهیه شده توسط تیم نقشه‌برداری پهپادی جریب
نقشه‌ی توپوگرافی زمین تهیه شده توسط تیم نقشه‌برداری پهپادی جریب

نقش پهپادها در کشاورزی

در ادامه به برخی از عملکردهای پهپادها در کشاورزی اشاره شده است:

نقشه برداری پهپادی در کشاورزی برای برنامه‌ریزی فعالیت‌ها

یکی از مزایای اصلی که نقشه برداری با پهپاد در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، ارائه اطلاعات دقیق نقشه‌برداری است. چنین امری به کشاورزان کمک می‌کند تا برای زمین‌های خود برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند و از طریق ایجاد محیطی مناسب برای کشت، به بازده بالاتری دست پیدا کنند.

از مزیت‌های اصلی استفاده از پهپادها می‌توان به صرفه‌جویی در زمان اشاره کرد؛ چرا که با بهره‌گیری از نقشه‌های بدست آمده می‌توانند برای تمامی مراحل کشت و برداشت محصول برنامه‌ریزی کنند.

 

برای نقشه‌برداری با پهپادها مصارف متعددی وجود دارد که برخی از رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • شناسایی عوامل تنش‌زا برای محصولات مانند: آفات، علف‌های هرز و بیماری‌ها.
  • نقشه‌برداری از مزارع برای آبیاری یا کوددهی.
  • بررسی مشکلات زهکشی یا فرسایش.

تصویربرداری چندطیفی

تصویربرداری چندطیفی یک ابزار مهم برای کشاورزان است. یکی از کاربردهای کلیدی پهپادها در کشاورزی، ارائه اطلاعاتی در مورد وضعیت محصول به کشاورزان است. تصاویر چندطیفی با اندازه گیری میزان کلروفیل که نشان‌دهنده مقدار فتوسنتز در گیاه است، سلامت آن را ارزیابی می‌کنند.

چندین سال است که از تصویربرداری چندطیفی در کشاورزی استفاده می‌شود. پیش‌تر فرآیند آن کند، پرهزینه و دشوار بود؛ اما اکنون نقشه‌برداری با پهپادها آن را آسان‌تر و ارزان‌تر از همیشه کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور، با شاخص‌های NDVI و رطوبت، در اپلیکیشن جریب و روی نقشه‌ی باغات به صورت آرشیوی موجود است. جریب همچنین برای باغات، نقشه‌برداری پهپادی، پردازش تصاویر و ارائه‌ی نقشه‌های RGB و NDVI را انجام می‌دهد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش نقشه برداری کشاورزی در جریب، با ما در تماس باشید.

تجزیه و تحلیل خاک با نقشه برداری پهپادی در کشاورزی

پهپادها می‌توانند برای طیف گسترده‌ای از کارها در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن، تجزیه و تحلیل خاک است. تجزیه و تحلیل خاک برای تعیین سطوح مواد مغذی در خاک استفاده می‌شود که به کشاورزان کمک می‌کند مقدار کودی که باید به محصولات خود اعمال کنند را تعیین کنند.

استفاده غیر اصولی از کود منجر به کاهش عملکرد و کیفیت محصول می‌شود. استفاده از تصویربرداری پهپادی امکان اطلاع از سلامت گیاه را در هر لحظه فراهم می‌کند. این امر به اتخاذ تصمیماتی درست‌تر در خصوص تعیین مقدار و نوع کود مورد نیاز گیاه کمک شایانی می‌کند.

ارزیابی سلامت محصولات

استفاده از پهپادها در کشاورزی مزایای بسیاری دارد. مهم‌ترین مزیت آن این است که به کشاورزان اجازه می‌دهد وضعیت سلامت محصولات خود را بررسی کنند و در برابر مشکلات به وجود آمده سریعا واکنش نشان دهند. این کار از طریق دوربین‌های چندطیفی متصل به پهپاد انجام می‌شود.

این دوربین‌ها ابتدا از محصولات عکس گرفته و سپس به منظور تشخیص کمبودهای موجود در گیاه عکس‌ها را تحلیل می‌کنند. سپس نتایج توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به آنها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به محصولاتشان کمک کنند. به عنوان مثال، اگر در یک منطقه خاص مقدار زیادی نیتروژن وجود داشته باشد، ممکن است کشاورز تصمیم بگیرد که مقدار کودی که سال آینده در آن منطقه استفاده می‌کنند را کاهش دهند. چنین کاری ضمن افزایش بازده، منجر به کاهش هزینه‌ها و حفظ محیط‌زیست می‌شود.

نمونه نقشه‌‌برداری پهپادی در کشاورزی با جریب
نمونه‌ی نقشه‌های پهپادی جریب - جریب پس از انجام نقشه‌برداری و پردازش تصاویر، آن‌ها در پنلی اختصاصی جهت تحلیل و بررسی در اختیار کارشناسان و کشاورزان قرار می‌دهد.

ردیابی دام

ردیابی دام‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف پهپادها در زراعت است. در صورت گم شدن دام‌ها می‌توان از پهپادها برای ردیابی و پیدا کردن دام‌ها استفاده کرد.  همچنین، این ابزار با کمک به نظارت بر دام، فرآیند ردیابی موقعیت آن‌ها را  بدون نیاز به حضور فیزیکی و مداوم، تسریع می‌بخشد.

پهپادهای مجهز به سنسور، به جمع آوری داده‌هایی همچون موقعیت و وضع سلامت دام‌ها می‌‎پردازند. این اطلاعات به دامداران کمک می‌کند تا در صورت لزوم، اقدامات لازم همچون نیاز دام به مراقبت‌های پزشکی را انجام دهند تا دام‌های خود را از هرگونه تهدیدی برای امنیت و سلامت آن‌ها حفظ کنند.

برای مطالعه‌ی مطلب کشاورزی هوشمند و مزایای آن، به این لینک مراجعه کنید.  

نقشه برداری پهپادی در کشاورزی

کاشت بذر

می‌توان از پهپادها برای کاشت بذر در عمق بهینه و با رعایت کردن فاصله مناسب بین هر بذر استفاده کرد. این عوامل با درنظر گرفتن مواردی همچون نوع بذر، ویژگی‌های خاک و با توجه به شرایط آب‌وهوایی در زمان کاشت تعیین می‌شوند. این کار  باعث می‌شود کاشت بذر به درستی صورت گیرد تا گیاهان از بهترین شرایط ممکن برای رشد و باردهی برخوردار باشند.

یک پهپاد می‌تواند تنها در مدت چند دقیقه مسافتی معادل چندین هکتار را طی کند و با بهره‌گیری از سنسورهایی که روی آن تعبیه شده است، به بررسی دقیق وضعیت بذرها بپردازد. یکی از مزایای اصلی استفاده از پهپاد برای کاشت بذرها صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های کشاورزان است.

در صورت لزوم، کشاورزان می‌توانند در طول فصل رشد به‌وسیله نظارت منظم بر محصولات خود از طریق پهپاد، پیش از وقوع هرگونه خسارت احتمالی، به اعمال تغییراتی همچون افزودن کود یا تغییر در میزان آبیاری بپردازند.

برای مطالعه‌ی مطلب شاخص‌ NDVI، به این لینک مراجعه کنید.  

برای مطالعه‌ی مطلب شاخص‌ NDMI، به این لینک مراجعه کنید.  

نقشه برداری پهپادی جریب از باغات

نقشـه برداری پهپادی با جریب

تصاویر RGB و چند طیفی

استفاده‌های نوآورانه از تصویربرداری ونقشه برداری پهپادی در کشاورزی مدرن

نقشه برداری از شاخص پوشش گیاهی از زمین و خاک به کمک پهپاد

نقشه برداری پهپادی در کشاورزی امکان اندازه‌گیری وضعیت شوری و نوع خاک را تنها در چند دقیقه فراهم می‌کند. در نقشه‌برداری دقیق سه‌بعدی، ناهمواری‌های سطح زمین به وضوح نمایش داده‌ می‌شود. این اطلاعات در تحقیقات خاک، بذر و برنامه‌ریزی برای کشت محصولات راهنمای مناسبی برای کشاورزان خواهد بود..

داده‌هایی که از طریق تجزیه و تحلیل خاک توسط پهپاد تولید می‌شود وضعیت زیرکشتی و نیازهای آن، از جمله نیاز به آب و مدیریت نیتروژن را در طول فصل رشد به خوبی نشان خواهد داد.

نمونه نقشه‌های پهپادی جریب با تحلیل چندطیفی
نمونه نقشه‌های پهپادی چند طیفی جریب

نقشه‌های تعیین کننده میزان مصرف کود، علف‌کش‌ها و سموم با نظارت پهپاد

اتکا کردن به تنها یک استراتژی، امری منسوخ شده به‌حساب می‌آید؛ چرا که منجر به اتلاف منابع خواهد شد و سلامت گیاهان را به خطر می‌اندازد. برای مثال، آبیاری بیش از حد می‌تواند جلوگیری از جذب اکسیژن توسط ریشه محصولات را با خود به‌همراه داشته باشد و حتی در برخی شرایط منجر به از بین رفتن کامل گیاه شود. از این رو آبیاری یکنواخت تمام مناطق زمین، روش مناسبی برای پرورش بی‌نقص محصولات نخواهد بود. همین موضوع برای کودها نیز صدق می‌کند؛ استفاده از مقدار مناسبی از کود برای رشد محصولات بسیار حیاتی است اما مقادیر زیاد کود می‌تواند سوختگی ریشه‌های گیاه را به‌همراه داشته باشد و سلامت آن را به خطر اندازد.

نقشه برداری پهپادی با فراهم کردن امکان اعمال کود به نقاط مورد نظر، میزان اتلاف منابع و آسیب رساندن به سایر محصولات زمین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این در حالی است که افراد به تنهایی قادر به تشخیص نیازهای منحصر به فرد هر گیاه در مزرعه خود نیستند. در مقابل، فناوری نظارت پهپادی می‌تواند این کار را در عرض چند دقیقه انجام دهد.

ارزیابی محصولات

با لمس یک دکمه، فرآیند جستجو آغاز می‌شود؛ پهپاد از ایستگاه شارژ ضدآب خود حرکت می‌کند، به جمع‌آوری داده‌ها می‌پردازد و در انتها داده‌های بدست آمده را در سرور بارگذاری می‌کند. یافته‌های پهپاد در مطالعه تشخیص تنش گیاه، میزان کارآمدی هر روش درمانی یا اصلاحی و تنظیم سیستم‌های آبیاری خودکار استفاده می‌شود. با بکارگیری پهپادهای جستجوگر در مزرعه، امکان بررسی‌های مداوم برای تعیین وضعیت سلامت محصولات فراهم می‌شود.

شمارش تعداد گیاهان

با تکنولوژی هوش مصنوعی قدرتمند بکار رفته در پهپاد، امکان شناسایی هر نوع گیاهی وجود دارد. این تکنولوژی امکان تعیین میزان کل محصولات تولید شده و مقدار کل زیان به‌وجود آمده را در ابتدا و انتهای هر فصل مهیا می‌کند. این امر در افزایش دقت و آگاهی از میزان موفقیت حاصل در هر فصل تاثیرگذار است.

طبقه‌بندی خودکار به وسیله تصویربرداری پهپادی

تصویربرداری پهپادی قادر به تشخیص نوع زمینی است که بر فراز آن پرواز می‌کند. این زمین می‌تواند برای کشاورزی، دامداری یا ترکیبی از این دو باشد. همانطور که پیش‌تر بیان شد، پهپادها از توانایی محاسبه تعداد محصولات و دام‌ها برخوردار هستد. این کار برای تایید به‌روز بودن نتایج و ثبت هر نوع زیان به وجود آمده‌ای صورت می‌گیرد.

نظارت بر وضعیت محصولات کشاورزی

سلامت محصولات کشاورزی موضوعی از پیش تعیین شده نیست؛ چرا که امکان دارد تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گیرند. عواملی مانند دما، رطوبت، مواد مغذی و معدنی، حضور آفات و بیماری‌ها، دسترسی به آب و میزان نور خورشید همه عواملی هستند که باید در نظر گرفته شوند. تمامی این عوامل می‌توانند با استفاده از پارامترهای مختلف تعبیه شده در پهپادها ردیابی شوند. بسیاری از موارد اعلام شده با اعمال مستقیم یا اسپری آب به مناطق مورد نیاز مدیریت شوند.

هر چه محیط اطراف محصول سالم‌تر باشد، سیستم ایمنی گیاهان قوی‌تر می‌شود و به همین دلیل محصول بهتری تولید خواهد شد. این کار از طریق توانایی بسیار بیشتر گیاه برای مقابله با آفات و بیماری‌ها صورت می‌گیرد.

کار با نرم‌افزار جریب را رایگان شروع کنید!

ثبت‌نام در اپلیکیشن جریب رایگان است. جریب محدودیتی روی سطح زیر کشت و تعداد باغ ندارد.

منابع

اشتراک‌گذاری :
Skype
Email
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات دیگر جریب را بخوانید!
کاشت تا برداشت ذرت، روش‌های مبارزه با آفات ذرت

کاشت تا برداشت ذرت، روش‌های مبارزه با آفات ذرت

از ذرت برای تولید اتانول به‌عنوان سوخت زیستی استفاده می‌شود که به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. همچنین، ذرت به‌عنوان خوراک دام و طیور، مواد اولیه در صنایع غذایی و حتی در تولید محصولات صنعتی مانند پلاستیک‌های زیستی و چسب‌ها استفاده می‌شود. این کاربردهای گسترده، ذرت را به یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین غلات در جهان تبدیل کرده است.

مطالعه >
کاشت گوجه‌فرنگی، تغذیه و آفات گوجه

کاشت گوجه‌فرنگی، تغذیه و مبارزه با آفات گوجه

گوجه‌فرنگی به نور خورشید فراوان و خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد تا به بهترین شکل رشد کند. گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

مطالعه >
کشت هیدروپونیک، آب‌کشت یا کشت بدون خاک

کشت هیدروپونیک، آب‌کشت یا کشت بدون خاک

هیدروپونیک یا آب‌کشت یکی از روش‌های نوین کشاورزی است که در آن از خاک برای پرورش گیاهان استفاده نمی‌شود. در این روش، گیاهان به جای خاک، در محلولی غنی از مواد مغذی کشت می‌شوند. این سیستم در دهه‌های اخیر به دلیل افزایش جمعیت، کمبود منابع آب و زمین‌های کشاورزی، و نیاز به تولید محصولات کشاورزی در مناطق غیر قابل کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

مطالعه >
برای ما پیام بگذارید.

یک لحظه هم از باغت چشم برندار!

با نرم‌افزار جریب، در هر مکان و زمانی در تلفن همراه، نقشه‌ی باغت را ببین. آبیاری، سمپاشی و کوددهی را مدیریت کن. با کارشناسان کشاورزی در ارتباط باش و یک لحظه هم از باغت چشم برندار!