نمایی از تصویر ماهواره‌ای رنگ‌آمیزی شده با ترکیب باند مادون قرمز

ترکیب باند مادون قرمز در تصاویر سنجش از راه دور

در ترکیب باند مادون قرمز (color-infrared)، پوشش گیاهی با رنگ قرمز ظاهر می‌شود. در این ترکیب باند گیاهان سالم‌تر رنگ پرطراوت‌تری دارند. استفاده از این روش، در مقایسه با تشخیص پوشش‌های گیاهی مختلف بر اساس رنگ طبیعی تصویر، کار راحت‌تری است.
فهرست مطالب این مقاله

ترکیب باند مادون قرمز به صورت متداول در مشاهده پوشش‌های گیاهی، محصولات زراعی و تالاب‌ها استفاده می‌شود. ترکیب باند در R = XS3 (طیف مادون قرمز نزدیک – NIR)، G = XS2 (طیف قرمز – red) و B = XS1 (طیف سبز – green) نمایش داده می‌شود. ممکن است چنین تفسیری در نگاه اول عجیب به نظر برسد؛ اما باید در نظر داشت در این ترکیب باند، پوشش‌های گیاهی نمایان‌تر خواهند شد؛ چرا که پوشش گیاهی سبز، انرژی نور مادون قرمز را منعکس می‌کند.

استفاده از این ترکیب باند باعث می‌شود پوشش گیاهی موجود در تصویر به راحتی شناسایی شود. پوشش گیاهی در تناژهای قرمز، خاک با رنگ‌های قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره و مناطق شهری نیز با رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، زرد یا خاکستری نمایش داده می‌شوند. ابرها، برف‌ و یخ نیز با رنگ فیروزه‌ای روشن یا سفید مشخص می‌شوند. درختان سخت‌چوب در مقایسه با مخروطیان با رنگ قرمز روشن نشان داده می‌شوند. آب زلال به رنگ مایل به آبی تیره و آب گل‌آلود با فیروزه‌ای روشن در تصویر مشخص می‌شوند.

نمایی از تصویر ماهواره‌ای رنگ‌آمیزی شده با ترکیب باند مادون قرمز مربوط به ماهواره‌ی sentinel 2
نمایی از تصویر ماهواره‌ای رنگ‌آمیزی شده با ترکیب باند مادون قرمز مربوط به ماهواره‌ی sentinel 2 - در ترکیب باند مادون قرمز (color-infrared)، پوشش گیاهی با رنگ قرمز ظاهر می‌شود. در این ترکیب باند گیاهان سالم‌تر رنگ پرطراوت‌تری دارند.

امکانات و کاربرد ترکیب باند مادون قرمز

ترکیب نواری مادون قرمز، یکی از ترکیب‌های محبوب و مفید باندی برای مطالعه پوشش گیاهی، نظارت بر زهکشی محصول در مراحل مختلف رشد و الگوهای خاک است. به طور کلی تناژهای پررنگ قرمز، پوشش گیاهی پهن برگ‌ یا سالم‌تر را نشان می‌دهند. در حالی که رنگ‌های قرمز روشن‌، مناطقی با پوشش گیاهی کم یا علفزارها را نمایش می‌دهند. مناطق شهری پرجمعیت با رنگ نیز با آبی روشن مشخص شده است.

این ترکیب باند، نتایج مشابهی در مقایسه با روش سنتی عکس‌برداری هوایی مادون قرمز ارائه می‌دهد. بازتاب طیفی بر اساس جذب آب و کلروفیل در برگ است. درختان سوزنی برگ در مقایسه با سایر برگ‌ها از رنگ تیره‌تری برخوردارند. بر اساس نوع گیاه تناژهای مختلفی از پوشش گیاهی وجود دارد.

همچنین می‌توان نوارهای مختلف یک تصویر چند طیفی را برای نمایش مناطق پوشش گیاهی با یکدیگر ترکیب کرد. برای مثال، می‌‌توان به نسبت باند مادون قرمز نزدیک (NIR – Near Infrared) به باند قرمز (Red) اشاره کرد. این نسبت با عنوان RVI (شاخص نسبت پوشش گیاهی) شناخته می‌شود.

فرمول محاسبه RVI

در پوشش گیاهی، بازتاب مادون قرمز نزدیک (NIR) زیاد و بازتاب قرمز (Red) کم است؛ در نتیجه، ناحیه‌ای که پوشش گیاهی دارد در مقایسه با مناطق بدون پوشش گیاهی دارای مقادیر بالاتری از شاخص نسبت گیاهی (RVI) هستند.

تصویر اپلیکیشن جریب در گوشی و دسکتاپ در حال نمایش شاخص‌های سنجش از راه دور
جریب، سامانه هوشمند مدیریت کشاورزی
نرم‌افزار جریب، با تکیه بر GIS، امکان ثبت و مدیریت انواع مشاهدات و فعالیت‌های باغداری را برای کارشناسان و کشاورزان فراهم کرده است. با جریب، کنترل باغ در دستان شماست!

NDVI، شاخص دیگری برای سنجش تفاوت پوشش گیاهی

یکی دیگر از شاخص‌های رایج سنجش پوشش گیاهی NDVI (شاخص نرمال شده تفاوت رطوبت) است که از رابطه زیر محاسبه می‌شود.

فرمول محاسبه NDVI
این شاخص برای شناخت تفاوت‌ پوشش‌های گیاهی مختلف می‌تواند با نوارهای دیگر ادغام شود تا تصویر رنگی ترکیبی مد نظر تشکیل گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله شاخص NDVI در جریب را بخوانید.

نمای شماتیک طیف الکترومغناطیس با تأکید بر بخش فروسرخ - در این تصویر مشخص است که امواج فروسرخ طول موجی میان ۱ تا ۱۰۰۰ میکرومتر دارند و به زیرمجموعه‌های کوچک‌تر تقسیم و نامگذاری شده‌اند.
نمای شماتیک طیف الکترومغناطیس با تأکید بر بخش فروسرخ - در این تصویر مشخص است که امواج فروسرخ طول موجی میان ۱ تا ۱۰۰۰ میکرومتر دارند و به زیرمجموعه‌های کوچک‌تر تقسیم و نامگذاری شده‌اند.
اشتراک‌گذاری :
Skype
Email
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات دیگر جریب را بخوانید!
علف‌های هرز مزرعه گندم

علف‌های هرز مزارع گندم

علف‌های هرز در مزارع گندم می‌توانند به‌شدت بر کیفیت و کمیت محصول تاثیر بگذارند. این گیاهان ناخواسته که به‌صورت خودرو در مزرعه رشد می‌کنند، منابع حیاتی مانند نور، آب و مواد غذایی را از گندم رقیب می‌گیرند و می‌توانند میزبان آفات و بیماری‌ها باشند. مهم‌ترین علف‌های هرز گندم شامل یولاف وحشی، جو وحشی یا جو موشی، جودره، چاودار وحشی، خونی واش، علف پشمکی، پنیرک، پیچک صحرایی، خاکشیر، خاکشیر تلخ، کیسه کشیش و دیگر علف‌های یک‌ساله هستند.

مطالعه >

آفات و بیماری‌های مزارع گندم

مزارع گندم با چالش‌های متعددی از جمله آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز روبرو هستند که می‌توانند بر عملکرد و کیفیت محصول تاثیر بگذارند. آفاتی مانند سن گندم، ملخ صحرایی و کرم خراط به بخش‌های هوایی و ریشه‌های گیاه حمله می‌کنند و موجب خسارت می‌شوند. بیماری‌هایی مانند زنگ گندم، سفیدک سطحی و بلایت فوزاریومی خوشه نیز باعث تخریب بافت‌های گیاهی و کاهش دانه‌های سالم می‌شوند.

مطالعه >
آشنایی با انواع انگور، روش های آبیاری و کنترل آفات تاکستان ها

روش‌های آبیاری و کنترل آفات انگور

انگور یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هایی است که توسط انسان کشت شده و در اسطوره‌ها و کتاب‌های دینی کهن به آن اشاره شده است. تاریخچه کشت انگور به حدود ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و از انگور وحشی خاور نزدیک و آمریکای شمالی نتیجه شده‌اند. انگور سرشار از مواد مغذی است و خواص بی‌شماری برای سلامتی دارد. از جمله این خواص می‌توان به تقویت سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کمک به کاهش سطح قند خون، بهبود سلامت چشم‌ها و استخوان‌ها اشاره کرد.

مطالعه >
برای ما پیام بگذارید.