آبیاری پسته

همه‌چیز درباره‌ی آبیاری پسته

میزان محصول سالیانه، آفات و بیماری‌هایی که به پسته حمله می‌کنند، رشد نهال‌های پسته و مقدار جذب عناصر مختلف در پسته، بسته به میزان و کیفیت آبیاری این محصول دارد. آبیاری پسته در زمان گرده‌افشانی و گلدهی پسته بسیار مهم است؛ عدم توجه به آن در این زمان می‌تواند منجر به کاهش احتمال لقاح، سقط جنین و کاهش تعداد دانه در خوشه گردد.
فهرست مطالب این مقاله

اهمیت آبیاری برای پسته

آبیاری پسته از مهم‌ترین عملیات‌های باغی برای دستیابی به محصول با کیفیت است. پسته یکی از محصولات مهم کشاورزی می‌باشد؛ این درخت از نظر مقاومت به خشکی شهرت داشته و قادر است با میزان خیلی کم آب نیز زنده بماند و محصول کمی تولید کند. درگذشته آب توسط جوی‌های خاکی به باغات منقل می‌شد؛ اما در این روش مقداری از آب هدر می‌رفت؛ سپس جوی‌های خاکی جای خود را به جوی‌های بتنی دادند که هدررفت آب بسیار کمتری داشتند و در حال حاضر در اغلب نقاط پسته کاری، آب توسط لوله‌های پلی‌اتیلن به باغ پسته منتقل می‌شود؛ به این طریق میزان تلفات آب بسیار کم شده و بازدهی افزایش پیدا کرده است. میزان محصول سالیانه، آفات و بیماری‌هایی که به پسته حمله می‌کنند، رشد نهال‌های پسته و مقدار جذب عناصر مختلف در پسته، بسته به میزان و کیفیت آبیاری این محصول دارد.

شاخص سنجش از راه دور، داشبور و تقویم باغبانی
jereeb-logo
جریب، نرم‌افزار کشاورزی مدرن

با استفاده از تقویم عمومی جریب که شامل ۵۳ فعالیت عمومی باغ‌های پسته است، در طول سال از اهم فعالیت‌های لازم باغداری باخبر شوید.

با جریب، کنترل باغ در دستان شماست!

اهمیت روش‌های آبیاری در کنترل بیماری‌های پسته

گموز پسته یا شیره سیاه پسته یکی از مهم‌ترین بیماری‌های این گیاه است و عامل آن گونه‌های مختلف قارچ فایتوفترا می‌باشند. زئوسپورهای این قارچ در آب شنا کرده و از درختی به درخت دیگر می‌روند و آن را آلوده می‌کنند. نماتد مولد غده پسته نیز به این همین ترتیب جابه‌جا می‌شود. در باغات آلوده به این بیماری‌ها برای انتخاب روش آبیاری باید دقت نمود.

زمان‌های مهم آبیاری باغ پسته

با توجه به این موضوع که در اغلب مناطق کشت درختان پسته کمبود آب وجود دارد، در مراحل رشدی مختلف این محصول مقدار و دفعات آبیاری متفاوت می‌باشد.

 

مراحل مهم آبیاری این محصول به ترتیب عبارت‌اند از:

  • گلدهی (پوکی و سقط جنین)
  • خندان شدن پوسته سخت پسته (زمان پوست استخوانی شدن)
  • رسیدن پسته و وزن‌گیری و اندازه آن

آبیاری در زمان گرده‌افشانی و گلدهی پسته بسیار مهم است؛ عدم توجه به آن در این زمان می‌تواند منجر به کاهش احتمال لقاح، سقط جنین و کاهش تعداد دانه در خوشه گردد. آب را باید در زمان گرده‌افشانی و گلدهی پسته مدیریت نمود؛ زیرا آبیاری سنگین و غرقابی می‌تواند موجب ریزش گل‌ها به‌خصوص در خاک‌های رسی شود. مرحله پر شدن مغز که عموماً در تیر ماه اتفاق می‌افتد و مرحله خندان شدن پوسته استخوانی که معمولاً در شهریورماه یا مهرماه (آب قبل از برداشت پسته) است، از مراحل دیگر مهم در آبیاری این محصول هستند.

جریب اپلیکیشنی برای مدیریت هوشمند کشاورزی است. در این اپلیکیشن لیستی از دستورالعمل‌های رایج باغداری پسته از جمله آبیاری باغات پسته، آورده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

آبیاری باغات پسته
آبیاری باغات پسته - پس از کوددهی به روش چال کود لازم است حتماً در قسمت چال کود آبیاری انجام شود.
آبیاری غرقابی باغات پسته
آبیاری غرقابی باغات پسته - آبیاری غرقابی یکی از انواع روش‌های آبیاری سطحی است.

آبیاری این محصول در سایر نقاط جهان

آبیاری در کشور آمریکا و بخصوص پسته کالیفرنیا در بعضی مناطق بسیار هزینه بر است، اغلب باغات پسته در این منطقه به روش قطره‌ای آب‌رسانی می‌شوند. در سال‌هایی که کمبود آب هست و این ماده حیاتی به‌راحتی در دسترس نیست، باغات پسته در دو مرحله، آغاز پرشدن مغز پسته و بعد از تشکیل پوسته استخوانی و پس از برداشت آبیاری می‌شوند. استفاده از این روش، یعنی کم‌کردن تعداد دفعات آب دادن به باغات و آبیاری در زمان مناسب، می‌تواند یک راهکار مناسب در جهت ذخیره آب باشد.

انواع روش‌های آبیاری پسته

پسته هم به روش قطره‌ای و هم به روش سطحی آبیاری می‌شود. بازده آبیاری قطره‌ای بیشتر از آبیاری سطحی است و میزان هدررفت آب کمتری دارد.

روش‌های مختلف آبیاری در باغات پسته بازده متفاوتی دارند که در جدول زیر آورده شده‌اند:

ردیفنوع آبیاریبازده
1آبیاری کرتی۷۰ تا ۸۰ درصد
2آبیاری نواری۷۰ تا ۸۰ درصد
3آبیاری جوی و پشته‌ای۶۵ تا ۷۵ درصد
4آبیاری بارانی۷۵ تا ۸۵ درصد
5آبیاری قطره‌ای۸۵ تا ۹۵ درصد

همان‌طور که از جدول مشخص است، سیستم آبیاری قطره‌ای مؤثرترین روش است؛ در این روش رطوبت مدت‌ زمان بیشتری در اطراف ریشه گیاه وجود دارد و جذب بیشتری از عناصر صورت می‌گیرد. البته لازم به ذکر است در صورت استفاده از آبیاری قطره‌ای در پسته حتماً یک تا دو مرتبه آبیاری سطحی در زمستان برای دورکردن نمک‌های تجمع‌یافته در اطراف ریشه توصیه می‌شود.

استفاده از اسید در آبیاری باغات پسته جهت کاهش اسیدیته خاک، جذب بهتر عناصر و کاهش شوری خاک استفاده می‌شود.
استفاده از اسید در آبیاری باغات پشته جهت کاهش اسیدیته خاک، جذب بهتر عناصر و کاهش شوری خاک استفاده می‌شود.
آبیاری غرقابی باغات پسته - توصیه شده در زمستان جهت کاهش شوری خاک
آبیاری غرقابی باغات پسته - توصیه شده در زمستان جهت کاهش شوری خاک

میزان نیاز آبی سنین متفاوت پسته

دور آبیاری باغات پسته در سنین مختلف متفاوت است و ممکن است بسته به میزان آب در دسترس تغییر کند. در جدول زیر نیاز آبی سنین مختلف پسته آورده شده است:

ردیف

سن پسته

نیاز آب

1

یک الی سه سال (نهال پسته)

۷ الی ۱۰ روز

2

سه الی شش سال

۱۲ الی ۲۰ روز

3

بیشتر از شش سال

۳۰ روز

آبیاری چال‌کود پس از استفاده از کودها در پسته

در فصل پاییز و زمستان از کودهای حیوانی به همراه برخی کودهای شیمیایی در باغات پسته استفاده می‌شود و پس از اتمام کوددهی پسته و پرکردن چال‌کودها لازم است برای جذب کودها، آبیاری در باغات انجام شود. بهتر است این کار به‌صورت سطحی انجام شود. درصورتی‌که استفاده از آبیاری قطره‌ای، محل قطره‌چکان‌ها باید دقیقاً در قسمت چال‌کودها باشد.

برای مطالعه‌ی مطلب باغ پسته، کاشت پسته، پیوند، هرس درخت و درآمد سالانه، به این لینک مراجعه کنید.  

اهمیت آبیاری در پسته رقم اکبری

نیاز به آبیاری در پسته اکبری در میان ارقام تجاری دیگر، مختلف مانند پسته احمد آقایی، پسته کله‌قوچی و پسته فندقی، بیشتر است؛ این رقم پربرگ تبخیر و تعرق بیشتری نسبت به سایر ارقام داشته و به میزان آب بیشتری نیاز دارد. در صورت مدیریت صحیح آبیاری در رقم اکبری، سال‌آوری این رقم کم شده و کیفیت پسته بهتر و انس کمتری خواهد داشت.

باغ پسته
در فصل خواب درختان پسته لوله‌های آبیاری قطره‌ای روی درختان قرار می‌گیرند تا در زمان عملیات خاک‌ورزی و یا آبیاری که در زمان خواب درختان انجام می‌شود، آسیب نبینند.
آبیاری کم فشار
آبیاری کم‌فشار یکی از انواع روش‌های آبیاری است که در آن آب توسط لوله به باغات منتقل می‌شود.

کار با نرم‌افزار جریب را رایگان شروع کنید!

ثبت‌نام در اپلیکیشن جریب رایگان است. جریب محدودیتی روی سطح زیر کشت و تعداد باغ ندارد.

اشتراک‌گذاری :
Skype
Email
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات دیگر جریب را بخوانید!
علف‌های هرز مزرعه گندم

علف‌های هرز مزارع گندم

علف‌های هرز در مزارع گندم می‌توانند به‌شدت بر کیفیت و کمیت محصول تاثیر بگذارند. این گیاهان ناخواسته که به‌صورت خودرو در مزرعه رشد می‌کنند، منابع حیاتی مانند نور، آب و مواد غذایی را از گندم رقیب می‌گیرند و می‌توانند میزبان آفات و بیماری‌ها باشند. مهم‌ترین علف‌های هرز گندم شامل یولاف وحشی، جو وحشی یا جو موشی، جودره، چاودار وحشی، خونی واش، علف پشمکی، پنیرک، پیچک صحرایی، خاکشیر، خاکشیر تلخ، کیسه کشیش و دیگر علف‌های یک‌ساله هستند.

مطالعه >

آفات و بیماری‌های مزارع گندم

مزارع گندم با چالش‌های متعددی از جمله آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز روبرو هستند که می‌توانند بر عملکرد و کیفیت محصول تاثیر بگذارند. آفاتی مانند سن گندم، ملخ صحرایی و کرم خراط به بخش‌های هوایی و ریشه‌های گیاه حمله می‌کنند و موجب خسارت می‌شوند. بیماری‌هایی مانند زنگ گندم، سفیدک سطحی و بلایت فوزاریومی خوشه نیز باعث تخریب بافت‌های گیاهی و کاهش دانه‌های سالم می‌شوند.

مطالعه >
آشنایی با انواع انگور، روش های آبیاری و کنترل آفات تاکستان ها

روش‌های آبیاری و کنترل آفات انگور

انگور یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هایی است که توسط انسان کشت شده و در اسطوره‌ها و کتاب‌های دینی کهن به آن اشاره شده است. تاریخچه کشت انگور به حدود ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و از انگور وحشی خاور نزدیک و آمریکای شمالی نتیجه شده‌اند. انگور سرشار از مواد مغذی است و خواص بی‌شماری برای سلامتی دارد. از جمله این خواص می‌توان به تقویت سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کمک به کاهش سطح قند خون، بهبود سلامت چشم‌ها و استخوان‌ها اشاره کرد.

مطالعه >
برای ما پیام بگذارید.

یک لحظه هم از باغت چشم برندار!

با نرم‌افزار جریب، در هر مکان و زمانی در تلفن همراه، نقشه‌ی باغت را ببین. آبیاری، سمپاشی و کوددهی را مدیریت کن. با کارشناسان کشاورزی در ارتباط باش و یک لحظه هم از باغت چشم برندار!