وجین کن دستی

وجین و ابزارهای آن، وجین کن دستی و وجین کن موتوری

وجین به عملیات حذف علف‌های هرز باغ و مزرعه گفته می‌شود. وجین کردن نقش کلیدی در حفظ سلامت و بهره‌وری مزارع دارد. با از بین بردن علف‌های هرز، کشاورزان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان به منابع لازم برای رشد و عملکرد بهینه دسترسی دارند. در این مقاله، اهمیت وجین کردن را بررسی و درباره انواع ابزار انجام آن، برای مثال دستگاه‌های وجین کن موتوری و ابزارهای دستی آن صحبت خواهیم کرد.

وجین چیست؟

وجین به عملیات حذف علف‌های هرز از باغ و مزرعه گفته می‌شود. انجام این کار نقش کلیدی در حفظ سلامت و بهره‌وری مزارع دارد. با از بین بردن علف‌های هرز، کشاورزان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان به منابع لازم برای رشد و عملکرد بهینه دسترسی دارند. در این مقاله، اهمیت وجین را بررسی و درباره انواع روش‌های انجام آن، برای مثال با دستگاه‌های موتوری و یا ابزارهای دستی صحبت خواهیم کرد.

وجین و اهمیت آن

از بین بردن علف‌های هرز یک عملیات اساسی در کشاورزی و باغبانی است که شامل حذف گیاهان مزاحم، معروف به علف‌های هرز، از زمین‌های زراعی و باغی می‌شود. در زیر چند دلیل برای اهمیت از بین بردن علف‌های هرز آورده شده است:

 

  • رقابت منابع: علف‌های هرز با محصولات کشاورزی برای منابع ضروری مانند مواد مغذی، آب و نور خورشید رقابت می‌کنند. با از بین بردن این علف‌ها، به گیاهان خود اجازه می‌دهید به صورت مؤثری به این منابع دسترسی پیدا کنند و رشد و سلامت کلی آن‌ها را بهبود دهید.
  • کنترل آفات و بیماری‌ها: علف‌های هرز می‌توانند به عنوان میزبانان آفات و بیماری‌ها عمل کنند و خطر آلودگی محصولات شما را افزایش دهند. با حذف علف‌ها، خطر آفات و بیماری‌ها را کاهش می‌دهید و از گسترش آن‌ها جلوگیری می‌کنید.
شاخص سنجش از راه دور، داشبور و تقویم باغبانی
jereeb-logo
جریب، نرم‌افزار کشاورزی هوشمند

نرم‌افزار جریب، با تکیه بر GIS، امکان ثبت و مدیریت انواع مشاهدات و فعالیت‌های باغداری را برای کارشناسان و کشاورزان فراهم کرده است.
با جریب، کنترل باغ در دستان شماست!

ابزارهای وجین، وجین کن دستی و وجین کن موتوری

به طور کلی ابزار وجین کنی به دو دسته وجین کن دستی و وجین کن موتوری تقسیم می‌شوند. هر کدام ازین دسته‌ها، دارای زیرمجموعه‌ی دیگری از ابزار هستند.  

انواع وجین کن دستی:

  • دستی سنتی (کج‌بیل)
  • دستی هلندی (کج‌بیل هلندی)
  • دستی مستقیم (کج‌بیل مستقیم)
  • چرخدار 

انواع وجین کن موتوری: 

  • موتوری چرخدار
  • تراکتوری چرخشی (روتیواتور)  
  • تراکتوری غیر چرخشی (کولتیواتور)
انواع وجین‌کن‌های دستی و موتوری
انواع وجین‌کن‌های دستی و موتوری

وجین‌کن دستی

  • وجین کن دستی سنتی (کج‌بیل): یک نوع ابزار دستی است که دسته‌ای چوبی دارد که به یک ابزار فلزی شبیه بیل وصل می‌شود؛ اما تیغه‌ی آن بر خلاف بیل، عمودی است و می‌تواند علف‌های هرز را از زمین خارج کند.
وجین کن دستی سنتی
وجین کن دستی سنتی
  • وجین کن دستی هلندی (کج‌بیل هلندی): تیغه‌ی این ابزار به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به صورت دقیق علف‌ها را در بین ردیف‌ها از زمین ببرد.
وجین کن دستی هلندی
وجین کن دستی هلندی
  • وجین کن دستی مستقیم (کج‌بیل مستقیم): همانند کج‌بیل هلندی برای حذف علف‌ها در بین ردیف‌ها استفاده می‌شود.
وجین کن دستی مستقیم
وجین کن دستی مستقیم
  • وجین کن چرخدار: یک نوع ابزار دستی چرخدار است که انواع متفاوتی دارد اما فرآیند کاری همه‌ی آن‌ها یکسان است. بدین صورت که با هل دادن یا کشیدن علف‌های هرز را از جای در می‌آورد.
وجین کن چرخدار
وجین کن چرخدار

وجین‌کن موتوری

وجین کن موتوری ابزاری است که روی دوش کشاورز بسته می‌شود و داری یک موتور است که آن را مستقل از تراکتور می‌کند؛ معمولا تیغه‌های آن بصورت چرخشی با استفاده از نیروی مهیا شده توسط موتور حرکت می‌کند و سوخت آن بنزین است.

وجین کن موتوری
وجین کن موتوری

وجین‌کن موتوری چرخدار

وجین کن موتوری چرخدار چناچه از اسم آن پیدا ابزاری است که داری چرخ و موتور است و دیگر نیازی نیست که کشاورز آن را بر دوش خود ببندد. حرکت دستگاه و هم حرکت تیغه‌های آن با نیروی موتور صورت می‌گیرد و کشاورز تنها باید آن را هدایت کند.

وجین کن موتوری چرخدار
وجین کن موتوری چرخدار

وجین‌کن تراکتوری چرخشی (روتیواتور)

این دستگاه با چرخش تیغه‌های خود علف‌های هرز را می‌برد و کمی زمین را هم شخم می‌زند. مدل‌های مختلفی از این دستگاه وجود دارد اما اشتراک همگی در چرخشی بودن تیغه‌های آن‌ها است. چنین ابزاری مناسب مزارع وسیع است و معمولا نیازمند یک تراکتور است که آنها را به حرکت درآورد.

وجین کن تراکتوری چرخشی (روتیواتور)
وجین کن تراکتوری چرخشی (روتیواتور)

وجین‌کن تراکتوری غیر چرخشی (کولتیواتور)

دستگاهی است که معمولا به پشت تراکتور بسته می‌شود و و علاوه بر شخم زدن زمین، علف‌های هرز را هم از ریشه بیرون می‌آورد. این ابزار پشت تراکتور بسته می‌شود و مناسب زمین‌های بزرگی است که علاوه بر وجین نیازمند شخم‌زدن هم هستند.

وجین کن تراکتوری غیر چرخشی
وجین کن تراکتوری غیر چرخشی

چه وجین کنی مناسب شما است؟

انتخاب بهترین روش بستگی به نیازهای شما، اندازه مزرعه و شرایط محیطی دارد. انواع دستی مناسب باغچه یا مزارع کوچک است. انواع موتوری بیشتر مناسب زمین‌های متوسط و یا باغات بزرگی هستند که امکان تردد تراکتور در آنها نیست. اما اگر وسعت زمین زیاد باشد تنها راه مقرون به صرفه استفاده از وجین‌کن‌های تراکتوری است که سرعت و کارایی به مراتب بیشتری دارند.

کار با نرم‌افزار جریب را رایگان شروع کنید!

ثبت‌نام در اپلیکیشن جریب رایگان است. جریب محدودیتی روی سطح زیر کشت و تعداد باغ ندارد.

اشتراک‌گذاری :
Skype
Email
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات دیگر جریب را بخوانید!
کود اوره، معایب، مزایا و زمان مصرف کود اوره

کود اوره، معایب، مزایا و زمان مصرف کود اوره

کود اوره (Urea) یک کود نیتروژنی پرمصرف در کشاورزی است که به دلیل داشتن بیشترین مقدار نیتروژن (۴۶ درصد) در بین تمامی کودهای جامد، برای افزایش رشد گیاهان بسیار موثر است. نیتروژن موجود در کود اوره باعث تقویت رشد سبزینه‌ای (بخش‌های سبز گیاه) و افزایش تولید محصول می‌شود.

مطالعه >
مهم‌ترین آفات ریشه درختان کرم سفید ریشه، سرخرطومی، شته، زنجرک، کرم مفتولی

مهم‌ترین آفات ریشه درختان

درختان همواره در معرض تهدیدات مختلفی قرار دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آفات ریشه است. آفات ریشه می‌توانند به‌طورجدی به‌سلامت و بقای درختان آسیب برسانند و در نهایت منجر به کاهش تولید و حتی مرگ آن‌ها شوند. از رایج‌ترین این آفات می‌توان به کرم سفید ریشه، سرخرطومی، مفتولی، شته و زنجره ریشه اشاره کرد.

مطالعه >
سولفات آمونیوم و کاربرد آن در کشاورزی

سولفات آمونیوم و کاربرد آن در کشاورزی

سولفات آمونیوم به عنوان یک کود شیمیایی، به دلیل محتوای بالای نیتروژن (تقریباً ۲۱ درصد) و گوگرد (حدود ۲۴ درصد) اهمیت زیادی دارد. این کود به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، نقش بسزایی در بهبود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی ایفا می‌کند.

مطالعه >
برای ما پیام بگذارید.