کشاورزی مدرن

کشاورزی مدرن

کشاورزی مدرن به‌عنوان راهکار قرن بیستم برای کشاورزی شناخته می‌شود. ضرورت به‌کارگیری این روش با توجه به عواملی همچون کمبود آب، انرژی و فضای مناسب برای تامین نیازهای غذایی درحال افزایش است. این انقلاب از قرن هجدهم آغاز شد و زمینه استفاده از تکنیک‌های جدید کشاورزی برای تولید محصول بیشتر در نواحی کوچک را فراهم کرد. امروزه، با توجه به کمبود منابع که اصلی‌ترین آن‌ها منابع آبی است، نیاز به بهره‌گیری از روش‌های نوین در کشاورزی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

تفاوت کشاورزی مدرن و کشاورزی سنتی

تفاوت‌های کشاورزی مدرن و کشاورزی سنتی بسیار وسیع و چشمگیر هستند. در کشاورزی مدرن، از تکنولوژی‌های پیشرفته، دستگاه‌های کشاورزی اتوماتیک و سیستم‌های هوش مصنوعی برای کاشت، داشت و مراقبت از محصولات استفاده می‌شود. در حالی که در کشاورزی سنتی، روش‌های سنتی و دستی مرسوم هستند. کشاورزی مدرن معمولاً به کاهش وابستگی به مواد شیمیایی، صرفه‌جویی در منابع آب، و افزایش بهره‌وری می‌انجامد. در حالی که کشاورزی سنتی ممکن است به نقض محیط‌زیست و هدررفت منابع منجر شود. همچنین، کشاورزی مدرن به کاشت عمده محصولات تمایل دارد تا نیازهای جهانی را تامین کند. در حالی که کشاورزی سنتی به تولید محصولات برای مصارف داخلی تمرکز می‌کند.

کشاورزی سنتی

کشاورزی مدرن

وابستگی زیاد به مواد شیمیایی

وابستگی کمتر به مواد شیمیایی

بازار هدف محدود به منطقه و شهر

بازار هدف جهانی

فقدان استاندارد و مقررات

محصولات استاندارد برای برآوردن نیاز بازار

انتخاب نژادهای سنتی توسط کشاورزان

استفاده از نژادهای اصلاح شده توسط مراکز تحقیقاتی

مورد غفلت سیاستگذاران

سیاستگذاری شده برای رقابت با بازارهای جهانی

بهره‌گیری از دانش سنتی برای اداره زمین

استفاده از سیستم‌های مبتنی بر دانش علمی

فهرست مطالب این مقاله
شاخص سنجش از راه دور، داشبور و تقویم باغبانی
jereeb-logo
جریب، نرم‌افزار کشاورزی مدرن

در نرم‌افزار جریب، علاوه بر دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای، می‌توانید از طریق تصویربرداری پهپادی باغ خود را تحت نظر گرفته و از وضعیت سلامت گیاهان باغ مطلع شوید.

با جریب، کنترل باغ در دستان شماست!

ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید در کشاورزی

از فناوری کشاورزی مدرن برای نظارت بر سیستم‌های باغبانی استفاده می‌شود؛ چرا که وجود تعادل مواد معدنی مورد نیاز گیاهان از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که می‌دانید کمبود یا مصرف بیش از حد هر ماده‌ای در رشد گیاهان تاثیر منفی می‌گذارد. پیش از این نیز محققین میزان بهینه مصرف هر ماده را بدست آورده‌اند و مطالعات فعلی به منظور ارتقا سطح دانش ما از کشاورزی صورت می‌گیرد. در کشاورزی مدرن، دانش به‌دست آمده از این مطالعات به منظور تنظیم تامین مواد مغذی، آبیاری، کنترل رطوبت، نور و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین با این روند، تمامی داده‌ها ثبت، ذخیره و تجزیه و تحلیل می‌شوند تا از دخالت انسان و خطاهای مرتبط با آن نیز کاسته شود.

نمود دانش الکترونیک در کشاورزی در قالب انواع حسگرها و تحلیل‌گرهای مورد استفاده در مزارع و گلخانه‌ها می‌باشد. لیست ابزارها و ماشین‌آلاتی که در این بخش فعالیت می‌کنند بسیار طولانی است، اما به منظور درک بهتر، می‌توان آنها را به چند دسته اصلی تقسیم بندی کرد.

الکترونیک: انواع ترکیبات حسگرها مانند پیرانومتر (جهت اندازه‌گیری کمیت‌های نوری) یا دستگاه تست خواص خاک که به کشاورز کمک می‌کنند تا کمبود یا وجود بیش از حد مواد در خاک را شناسایی کند.
ماشین‌آلات: ماشین‌آلات کنونی با قابلیت‌های چندگانه می‌توانند آسان‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر به انجام اموری بپردازند که تا پیش از این نیازمند به نیروی انسانی بود.
نرم‌افزار و علوم داده: شامل ابزار مختلفی مانند نرم‌افزارهای تحلیل فیزیولوژی گیاهی، تجزیه و تحلیل سلامت خاک و نرم‌افزارهای مدیریت فعالیت‌های کشاورزی و کارکنان مانند نرم افزار جریب هستند که می‌توانند با در اختیار گذاشتن داده‌های به‌روز، کشاورز را در تعیین استراتژی کشاورزی و مدیریت زمین‌‎های خود، یاری دهند.

استفاده از سنسورها در کشاورزی مدرن

کشاورزی مدرن و نقش آن در رشد کسب‌ و کار

زمانی که کسب و کار شما شروع به رشد می‌کند، مزرعه گسترش می‌یابد و نیاز به سرمایه‌گذاری، نیروی کار و منابع بیشتر می‌شود، می‌توانید با بهره‌گیری از روش‌های کشاورزی مدرن، عوامل محدودکننده رشد زمین را مدیریت کرده و سود خود را تضمین کنید.
در روش‌های سنتی، بخش عمده منابع مالی به تأمین کود، سموم کشاورزی، تجهیزات آبیاری، ماشین‌آلات و غیره اختصاص می‌یافت. اما با روش‌های مدرن، می‌توانید هزینه‌های مرتبط با این نیازها را به حداقل برسانید؛ به عنوان مثال، فرض کنید خاک مزرعه‌ی شما در میانه بازه رشد گیاهان دچار فقر نیترات کلسیم می‌شود که این امر، کاهش محصول را به دنبال خواهد داشت. حال اگر خاک مجهز به حسگرهایی با قابلیت تشخیص تغییر در میزان مواد معدنی باشد، با اطلاع‌رسانی به موقع به کشاورز جلوی کاهش بازده محصولات گرفته می‌شود. چنین امری بدون استفاده از ابزارهای مدرن در کشاورزی امکان‌پذیر نیست.

کشاورزی مدرن در مزارع کوچک و متوسط

تاثیر به‌کارگیری اصول کشاورزی در مزارع کوچک و متوسط در مقایسه با کشاورزان صنعتی که از پیش، اقدام به پیاده‌سازی گونه‌های مختلفی از فناوری‌های مدرن کرده‌اند، مشهودتر است؛ زیرا فراهم شدن شرایطی که امکان کنترل بیشتر زمین را در اختیارشان قرار می‌دهد، تاثیر مستقیمی بر افزایش بازده محصولات خواهد داشت. عواملی همچون کاهش وابستگی به مواد شیمیایی، نیروی کار بیشتر و آبیاری یکنواخت، ضمن کاهش هزینه، عملکرد بهتر زمین‌های کشاورزی را به‌ همراه خواهد داشت.

کاملاً بدیهی است که کشاورزی مدرن به افزایش تولیدات شما کمک می‌کند و منجر به کسب سود بیشتر خواهد شد. هرچند مزیت اصلی آن در مباحث «پایداری» نمود پیدا می‌کند. در این سبک از کشاورزی، هیچ یک از رویکردها مخرب نیستند. بنابراین حفاظت از خاک سطحی حاصلخیز، صرفه جویی در آب و منابع طبیعی به نحو احسن صورت می‌گیرد و در نهایت محصولی سالم‌تر در اختیار مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت.

برای مطالعه‌ی مطلب انواع روش‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی، به این لینک مراجعه کنید.  

نقش فناوری در کشاورزی مدرن

انقلاب تکنولوژی در کشاورزی از اواخر قرن بیستم با پیشرفت در فناوری ردیابی موقعیت مکانی GPS آغاز شد. کشاورزان ردیف‌کار برای اولین بار توانستند داده‌ها را بر اساس مکان‌های دقیق در یک مزرعه جمع‌آوری کنند و از کنترل ماهواره‌ای برای هدایت خودکار تراکتورهای خود بهره گیرند. در ادامه این داده‌ها خودکار و مکانیزه شدند و به فناوری کاشت بذر با نرخ متغیر ختم شد که به کشاورزان اجازه می‌داد با بارگذاری یک متن «اسکریپت» در سیستم، دستگاه‌های کاشت بذر خود را کنترل کنند. در ادامه از مفهوم نرخ متغیر در آبیاری و کوددهی نیز استفاده شد.
داده‌های مدیریت میدانی نیز با استفاده از فناوری‌هایی مانند تصاویر ماهواره‌ای، تصاویر پهپادی یا هواپیمایی جمع‌آوری می‌شوند. حسگرها نیز داده‌هایی مانند رطوبت، دمای محیط و میزان تبخیر و تعرق گیاهان را جمع‌آوری می‌کنند.

پایش ماشین‌آلات در کشاورزی مدرن

ابزار و ادوات کشاورزی مدرن

کشاورزی شاید یکی از قدیمی‌ترین و ضرورت‌مندترین حرفه‌های جهان باشد که تا چندین سال اخیر شاهد تغییرات زیادی در روش‌ها و تجهیزات مورد استفاده در این صنعت نبوده‌ایم. مسئله‌ای که باید درک کرد، نقش مهمی است که مهندسی و ماشین‌آلات مدرن مانند دستگاه‌های کاشت در صنعت کشاورزی داشته‌اند. این فناوری در حال تکامل توانسته است تغییری در صنعت کشاورزی ایجاد کند که به بهره‌وری و تولید جمعی منجر شود. کشاورزی دیگر به عنوان یک محصول تولیدی در مقیاس‌های کوچک‌ در نظر گرفته نمی‌شود و به جای آن، با استفاده از ماشین‌آلات مجهز، بر روی هزاران هکتار زمین انجام می‌شود. این پیشرفت تحسین‌برانگیز در صنعت کشاورزی به معنای دسترسی کشورهای مختلف به طیف گسترده‌ای از محصولات تولیدی در هر زمان است. در ادامه به بررسی دستگاه‌ها و سیستم‌های مدرنی خواهیم پرداخت که منجر به افزایشی چشمگیر در بهره‌وری و تولیدات کشاورزی در سراسر جهان شده‌اند.

دستگاه‌های کاشت زراعی

استفاده از دستگاه‌های کاشت زراعی امری بسیار ضروری و اساسی در کشاورزی مدرن است. این دستگاه‌ها با ارتقاء فرآیند کاشت و پرورش محصولات کشاورزی، به کشاورزان امکان می‌دهند تا به بهره‌وری بیشتر از منابع زمین، آب، و انرژی دست یابند. با توجه به رشد روزافزون جمعیت جهانی و افزایش نیاز به تأمین مواد غذایی، دستگاه‌های کاشت زراعی با توانایی ایجاد سهولت در رشد و توسعه گیاهان، به کشاورزان این امکان را می‌دهند تا با بهره‌برداری بهینه از منابع موجود، به تولید محصولاتی با کیفیت با کمترین میزان هدر رفت دست یابند. همچنین، این دستگاه‌ها به کشاورزان امکان مدیریت دقیق‌تر، کنترل بیشتر بر روی محیط‌زیست و کاهش وابستگی به مواد شیمیایی را فراهم می‌کنند. به عبارت دیگر، دستگاه‌های کاشت زراعی ابزاری حیاتی در تحول کشاورزی به سمت پایداری و بهره‌وری بالاتر هستند.

سامانه موقعیت‌یاب جهانی (جی پی اس)

سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی (GPS) صنعت کشاورزی را در سال‌های اخیر متحول کرده و از طریق ایجاد امکان نمونه‌برداری از خاک، نقشه‌برداری و برنامه‌ریزی برای مزرعه در کشاورزی دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم‌های موقعیت یابی جهانی بیشتر در کشاورزی دقیق برای یافتن رابطه بین بازده محصول و تنوع زمین و تکنیک‌های تولید استفاده می‌شود. این یافته‌ها به کشاورزان در توسعه مؤثرترین روش‌های درمان گیاهان و خاک کمک کرده و متعاقباً تولید مزرعه را افزایش می‌دهد.

برای مطالعه‌ی مطلب GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) – مفاهیم و کاربردها، به این لینک مراجعه کنید.  

دستگاه‌های شخم‌زنی

روش‌های کشت و کار در طول سالیان گذشته تکامل یافته‌اند، اما همچنان بخش حیاتی از صنعت کشاورزی هستند و خواهند بود. اصول پایه‌ای پشت این روش‌ها نسبتاً ثابت مانده‌اند و کشاورزان اساساً از خیش‌ها یا دیسک‌ها برای جابجایی خاک استفاده می‌کنند. تأثیر این دستگاه‌ها بر صنعت کشاورزی در سال‌های اخیر به‌شدت مشهود بوده است. در گذشته کشت و کار به عنوان فرآیندی بسیار گران‌قیمت با تخریب گسترده و عمیق خاک شناخته می‌شد. در سال‌های اخیر کشاورزان زیادی در حال بررسی امکان به حداقل رساندن و حتی عدم انجام فعالیت خاک‌ورزی بوده‌اند.

پهپادها

قرن‌ها، کشاورزان برای نظارت بر سلامت محصولات خود در مزارع خود قدم می‌زنند، که فرآیندی زمان‌بر بوده است. سال‌های اخیر شاهد حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های مختلف از جمله پهپادهای کشاورزی بوده‌ایم که برای کارآمدتر کردن این فرایند مورد استفاده قرار گرفته‌اند. پهپادهای کشاورزی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک راه‌حل کلیدی در کمک به کشاورزان در افزایش تولید محصول، نظارت و بازرسی رشد محصول و ایجاد تصویری بهتر از مزارع خود هستند. این موارد منجر به افزایش راندمان در کشاورزی شده است و اجازه می‌دهد تا بازده به حداکثر برسد. در میان مزایای بسیاری که پهپادها ایجاد کرده‌اند، این ماشین‌ها با استفاده از داده‌ها برای استخراج ویژگی‌های خاک، از جمله دما، رطوبت و ارتفاع نقش مهمی در نحوه انجام نمونه‌برداری از خاک ایفا کرده‌اند. به طور خلاصه، پهپادها می‌توانند داده‌هایی را برای بسیاری از کشاورزان فراهم کنند که می‌توان از آنها برای نظارت، برنامه‌ریزی و مدیریت مؤثرتر مزارع آن‌ها استفاده کرد که منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

جریب با به‌روزترین پهپادها، از باغات کشاورزی نقشه‌برداری پهپادی انجام می‌دهد. برای مشاهده‌ی جزئیات کلیک کنید.

نقش پهپادها در کشاورزی مدرن

تاثیرات تکنولوژی در کشت محصولات

انقلاب در فناوری و مدیریت مدرن مزرعه به سرعت در حال ایجاد یک اکوسیستم کاملاً جدید برای کشاورزی است و روش رشد و مدیریت محصولات را تغییر می‌دهد. کشاورزان با بهره‌گیری از فناوری‌های موجود به مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات تکیه می‌کنند که به راحتی در دسترس کشاورزان نسل قبل نبوده است. کشاورزان امروزی این بینش جدید را با اتوماسیون، مکانیزاسیون و علوم کشاورزی جدید ادغام می کنند تا کسب و کاری سودآورتر و پایدارتر داشته باشند. کسب و کارهای کشاورزی از این سطح عمیق بینش برای ساده کردن کارایی عملیات خود و همچنین برای شناسایی و بهبود معیارهای پایداری استفاده می کنند

اتوماسیون وظایف

تراکتورها دیگر نسخه‌ای از کامیون‌های ساده با موتورهای قدرتمند نیستند که تجهیزات سنگین را در زمین حمل کنند، بلکه رایانه‌های کاملاً مجهزی هستند که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و دستورالعمل‌ها را ارائه می‌دهند و با سنسورهای نقشه برداری به‌کار رفته برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به عملکرد و سایر ویژگی‌های محصول، ترکیب می‌شوند. از طرفی، فناوری نرخ متغیر مقدار مناسب ورودی (بذر، آب یا کود) را در مکان و زمان مناسب تعیین می‌کند.
داده‌های دریافتی از طریق سنسورها به دو روش پردازش می‌شودند:

  • داده‌ها بلافاصله به تجهیزات مزرعه که مسئول اجرای فرمان مشخصی (مانند دستگاه سمپاش کشاورزی) هستند، تحویل داده می‌شوند.
  • داده‌ها در قالب یک نقشه برای زمین تحویل داده می‌شوند که باید قبل از اجرا توسط تجهیزات مزرعه، پردازش شوند.

 

علاوه بر این، اتوماسیون، از طریق یادگیری ماشینی و رباتیک، به کشاورزان کمک می‌کند تا ضمن کاهش نیروی کار، عملکرد مزرعه خود را افزایش دهند که در نهایت منجر به سیستم‌های کشاورزی پایدارتر می‌شود. برای مثال، می‌توان به ربات‌هایی که برای تغذیه و شیردوشی در مزارع لبنی رایج شده‌اند، اشاره کرد. در بخش تولید محصول، تراکتورهای بدون راننده وظایفی که به آن‌ها محول شده را انجام می‌دهند و ناوگان ماشین های وجین، علف های هرز را از بین می‌برند.

برای مطالعه‌ی مطلب کشاورزی هوشمند، به این لینک مراجعه کنید.  

کاهش استفاده از مواد شیمیایی

با توجه به حجم بالای استفاده از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها در کشاورزی، استفاده از داده‌های دقیق این امکان را برای کشاورزان فراهم کرده است که تصمیمات زراعی خود را با دقت بالایی اخذ کنند و مواد شیمیایی مورد استفاده خود را به میزان زیادی کاهش دهند. با بهره‌گیری از این امکانات، کشاورزان به جای استفاده بیش از حد از کود برای تضمین عملکرد بالا، کود را دقیقاً در مکان و زمانی که لازم است، استفاده می‌کنند. همین امر در مورد علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها نیز صدق می‌کند. کشاورزان به جای سمپاشی کل یک مزرعه، مواد شیمیایی را فقط در مواردی که شیوع علف‌های هرز، آفات یا بیماری‌ها رخ می‌دهد، استفاده می‌کنند. نتیجه این کار کاهش استفاده از مواد شیمیایی است که باعث بهبود پایداری و سوددهی مزرعه می‌شود.

محیط کنترل شده کشاورزی

محیط کنترل شده کشاورزی (CEA) بالاترین حد مدیریت مزرعه مدرن است. در تولید CEA، عوامل تاثیرگذار بر رشد محصول، از جمله روشنایی و دما، در یک ساختمان کاملاً سرپوشیده کنترل می‌شوند. گلخانه‌ها جنبه‌های بسیاری از فناوری محیط کنترل شده کشاورزی را همراه با جذب نور طبیعی خورشید از طریق ساختمان‌های شیشه‌ای یا پوشیده از پلاستیک در خود جای می‌دهند. محیط کنترل شده کشاورزی در حال حاضر تنها بخشی از محصولات غذایی ما را تولید می‌کنند؛ اما برخی از محصولات خاص با ارزش مانند گیاهان تازه، گوجه‌فرنگی، سبزیجات سالاد و توت‌فرنگی اکنون از طریق سیستم‌های تولید محیط کنترل شده کشاورزی یا سیستم‌های گلخانه‌ای هیبریدی تولید می‌شوند. یکی از مزیت‌های محیط کنترل شده کشاورزی این است که در آن نیازی به زمین‌های کشاورزی نیست. بنابراین این نوع کشاورزی را می‌توان در نزدیکی بازارهای فروش، مانند انبارها در وسط مراکز شهری قرار داد.

فناوری بلاک چین در کشاورزی

فناوری بلاک چین در کشاورزی از طریق پردازش‌های صورت گرفته مسیری که محصول از مزرعه تا مقصد نهایی طی می‌کند را ردیابی می‌کند. همچنین، می‌توان از فناوری بلاک چین برای شناسایی و حذف ریسک‌های ایمنی مواد غذایی و ضبط و انتقال معیارهای پایداری از طریق زنجیره تأمین استفاده کرد. با این کار، امکان دسترسی به بازارهای جدیدی برای محصولات با رشد پایدار فراهم می‌شوند.

نرم‌افزار مدیریت مزرعه

انقلاب فناوری و تجهیزات در کشاورزی مدرن بدون استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای آنالیز حجم وسیعی از اطلاعات امکان‌پذیر نخواهد بود.
در مدیریت مزرعه مدرن از داده‌ها برای هدایت تصمیم‌گیری استفاده می‌شود. این کار اشتباهات و حدس و گمان‌ها را کاهش می‌دهد. اما، همه این داده‌ها بی ارزش هستند، اگر نتوانند به طور موثر به روشی مفید، دقیق و به راحتی در دسترس اپراتورهای مزرعه قرار بگیرند.

jereeb-intro-motion-video-cover

جریب، نرم‌افزار کشاورزی مدرن

نرم‌افزار جریب با هدف کاهش هزینه‌های کشاورزان و افزایش بازدهی زمین کشاورزی و همچنین سهولت در پیگیری فعالیت‌های صورت گرفته روی زمین و برنامه‌ریزی هرچه دقیق‌تر برای فعالیت‌های آتی، در بستری مناسب و کاربر پسند به ارائه امکاناتی همچون ثبت زمان آبیاری، مشاهده آفات، ارتباط با کارشناسان کشاورزی، ذخیره اطلاعات آزمایش‌های آب و خاک و… می‌پردازد. این موارد در کنار ارائه تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی با قابلیت‌هایی همچون ارائه‌ شاخص‌های رطوبت و NDVI، به برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آتی و شناسایی هرچه سریع‌تر خطراتی که سلامت گیاهان باغتان را به خطر می‌اندازند، کمک می‌کند.

کار با نرم‌افزار جریب را به صورت رایگان از لینک زیر آغاز کنید.

کار با نرم‌افزار جریب را رایگان شروع کنید!

ثبت‌نام در اپلیکیشن جریب رایگان است. جریب محدودیتی روی سطح زیر کشت و تعداد باغ ندارد.

اشتراک‌گذاری :
Skype
Email
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات دیگر جریب را بخوانید!
علف‌های هرز مزرعه گندم

علف‌های هرز مزارع گندم

علف‌های هرز در مزارع گندم می‌توانند به‌شدت بر کیفیت و کمیت محصول تاثیر بگذارند. این گیاهان ناخواسته که به‌صورت خودرو در مزرعه رشد می‌کنند، منابع حیاتی مانند نور، آب و مواد غذایی را از گندم رقیب می‌گیرند و می‌توانند میزبان آفات و بیماری‌ها باشند. مهم‌ترین علف‌های هرز گندم شامل یولاف وحشی، جو وحشی یا جو موشی، جودره، چاودار وحشی، خونی واش، علف پشمکی، پنیرک، پیچک صحرایی، خاکشیر، خاکشیر تلخ، کیسه کشیش و دیگر علف‌های یک‌ساله هستند.

مطالعه >

آفات و بیماری‌های مزارع گندم

مزارع گندم با چالش‌های متعددی از جمله آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز روبرو هستند که می‌توانند بر عملکرد و کیفیت محصول تاثیر بگذارند. آفاتی مانند سن گندم، ملخ صحرایی و کرم خراط به بخش‌های هوایی و ریشه‌های گیاه حمله می‌کنند و موجب خسارت می‌شوند. بیماری‌هایی مانند زنگ گندم، سفیدک سطحی و بلایت فوزاریومی خوشه نیز باعث تخریب بافت‌های گیاهی و کاهش دانه‌های سالم می‌شوند.

مطالعه >
آشنایی با انواع انگور، روش های آبیاری و کنترل آفات تاکستان ها

روش‌های آبیاری و کنترل آفات انگور

انگور یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هایی است که توسط انسان کشت شده و در اسطوره‌ها و کتاب‌های دینی کهن به آن اشاره شده است. تاریخچه کشت انگور به حدود ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و از انگور وحشی خاور نزدیک و آمریکای شمالی نتیجه شده‌اند. انگور سرشار از مواد مغذی است و خواص بی‌شماری برای سلامتی دارد. از جمله این خواص می‌توان به تقویت سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کمک به کاهش سطح قند خون، بهبود سلامت چشم‌ها و استخوان‌ها اشاره کرد.

مطالعه >
برای ما پیام بگذارید.

یک لحظه هم از باغت چشم برندار!

با نرم‌افزار جریب، در هر مکان و زمانی در تلفن همراه، نقشه‌ی باغت را ببین. آبیاری، سمپاشی و کوددهی را مدیریت کن. با کارشناسان کشاورزی در ارتباط باش و یک لحظه هم از باغت چشم برندار!